Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 8 | 4 | 56-64

Article title

Motywy podjęcia studiów przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji – w świetle badań porównawczych

Content

Title variants

EN
Motives of Secondary School Graduates to Pursue Further Education and Study at the University level in Poland and Slovakia – a Comparative Research

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule zostały przedstawione wyniki badań porównawczych dotyczących wybranych motywów podjęcia studiów przez absolwentów szkół średnich w Polsce i Słowacji na przykładzie Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego. W badaniach zostały wzięte pod uwagę różne aspekty, takie jak: zainteresowanie kierunkiem studiów, zaintere-sowania własne, jakości życia po ukończeniu studiów, otrzymanie dobrej pracy po studiach, przymus otoczenia oraz chęć zachowania młodości.
EN
The aim of this research paper is to present results of selected motives given by secondary schools graduates who wished to pursuit further education at the University level on the example of the Matej Bela University in Banska Bystrica in Slovakia and the University of Rzeszów in Poland. Various aspects have been taken into considerations such as personal interests, interests in the field of study, the quality of life after graduation, being offered a good job after graduation, peer and environment pressure, and the will to ‘stay young’.

Year

Volume

8

Issue

4

Pages

56-64

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

author
  • Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Dydaktyki Ogólnej i Systemów Edukacyjnych
author
  • Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystricy, Fakulta prírodných vied, Katedra techniky a technológií, Slovenská republika

References

  • Ciesielka, M., Kłyza, W. (2014). Motywy podjęcia studiów na kierunku edukacja techniczno-informatyczna w różnych uczelniach. Edukacja – Technika – Informatyka, 5 (1), 31–37.
  • Ciesielka, M., Noworyta, M. (2013). Motywy podjęcia studiów na kierunku edukacja techniczno-informatyczna w AGH. Edukacja – Technika – Informatyka, 4 (1), 39–44.
  • https://sjp.pwn.pl/slowniki/zdolność.html (15.06.2017).
  • https://www.synonimy.pl/synonim/starać%20się/ (15.06.2017).
  • http://synonim.net/synonim/spryt+życiowy (15.06.2017).
  • Jarecki, W. (2008), Motywy wyboru studiów i kierunku studiów wyższych. Studia i prace wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 3, 143–153.
  • Jarco, P., Wąsiński, P. (2016). Motywy podejmowania studiów pedagogicznych w świetle badań kwestionariuszowych. Gospodarka Rynek Edukacja, Vol 17, Nr 2, 2016, 43–48.
  • Łobocki, M. (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
  • Maszke, A.W. (2003). Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów: Wyd. UR.
  • Omelan, A., Furgała-Selezniow, G., Skrzypczak, A. (2013). Motywy podejmowania studiów oraz oczekiwania edukacyjne i zawodowe studentów kierunku turystyka i rekreacja na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W: R. Pawlusiński (red.), Współczesne uwarun-kowania i problemy rozwoju turystyki (s. 477–484). Kraków: Wyd. IGiGP.
  • Szymczak, I. (2013). Motywy podjęcia studiów wyższych studentów pedagogiki w okresie przewartościowań systemowych w Polsce na przykładzie Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Sieradzu. Studia sieradzana, 4, 45–60.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-df927b96-769a-4023-9b8f-89e1c3fd64bb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.