Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2008 | 2 | 9-23

Article title

Kształcenie a kultura. Uwagi na podstawie artykułu Immanuela Kanta „Co to jest Oświecenie"? i Mosesa Mendelssohna "W kwestii: Co znaczy oświecać"?

Authors

Content

Title variants

EN
Education and culture. Notes according to article Immanuel Kant „What the Enlightenment is"? and Moses Mendelssohn’s „What does it mean to enlighten"?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Tematem prezentowanego artykułu jest zależność między oświeceniem a kształceniem. Autor rozpatruje go w trzech etapach. W pierwszym jego uwaga koncentruje się na słynnej rozprawie Immanuela Kanta Co to jest Oświecenie? Na jej podstawie wypracowuje szerokie i wąskie rozumienie pojęcia „oświecenie”. W drugim etapie przedmiotem analizy jest esej Mosesa Mendelssohna W kwestii: co znaczy oświecać? Stosunek między oświeceniem a kształceniem jest tu głównym wątkiem rozważań. Na zakończenie, w trzecim etapie dokonano porównania obu stanowisk w odniesieniu do kwestii: jak umożliwić wzajemne oddziaływania między oświeceniem a kształceniem przy zachowaniu ich odmienności i niehierarchiczności.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

9-23

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Humboldta w Berlinie

References

  • Benner D. (2006). Pedagogika ogólna. Tłum. M. Wojdak-Piątkowska. W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika. t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu (s. 115-194). Gdańsk: GWP.
  • Benner D. (2008). Bildung und Kultur. Anmerkungen zu Kants „Beantwortung der Frage: Was ist Aufkläung?” und zu Mendelssohns Essay „Über die Frage: was heißt aufklären?”. W: D. Benner, Bildungstheorie und Bildungsforschung. Studien zu alten und neuen Zusammenhängen (s. 116-130). Paderborn: Schöningh.
  • Biester J.E. (1783). Vorschlag, die Geistlichen nicht mehr bei Vollziehung der Ehen zu bemühen. Berlinische Monatsschrift, 2. Halbjahresband 1783, s. 265-275.
  • Brüggen F. (2004). Öffentlichkeit. W: Benner D., Oelkers J. (red.) Historisches Wörterbuch der Pädagogik (s. 724-749). Weinheim und München: Beltz.
  • Göstemeyer K.-F. (1991/1992). Mensch oder Bürger? Bildungstheoretische Überlegungen zu einer Aporie der Moderne im Anschluß an Hobbes, Rousseau und Marx. Münster.
  • Hamann J.G. (1821). Brief an Christian Jacob Kraus (Königsberg, 18. Dezember 1784). W: J.G. Hemann, Schriften. 7. Theil (s. 187-193). Leipzig: Reimer.
  • Hennings A. (1977). Brief an Moses Mendelssohn vom 21. Oktober 1784. W: M. Mendelssohn, Gesammelte Schriften. Bd. 13: Briefwechsel III (s. 227-230). Stuttgart: Bad Cannstatt.
  • Kant I. (1784). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung? Berlinische Monatsschrift, Dezember 1794, zitiert nach dem Auswahlband mit Beiträgen der „Berlinischen Monatsschrift”, s. 89-96, Verlag Reclam jun., Leipzig. Polskie wydanie: I. Kant (1995). Co to jest Oświecenie? Przeł. A. Landman. W: I. Kant, Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiozoficzne (s. 53-60), Toruń: Comer.
  • Kant I. (1803). Über Pädagogik. D.F.Th. Rink (red.) Königsberg: Friedrich Polskie wydanie: I. Kant (1999). O pedagogice. Tłum. D. Sztobryn. Łódź: Dajas.
  • Kawanago Y. (b.r.). Kritik und Bewahrung. „Metakritik“ als philosophisch-hermeneu-tische Haltung gegenüber der Tradition.
  • Knobloch H. (2006). Herr Moses in Berlin. Auf den Spuren eines Menschenfreundes. Berlin: Jaron.
  • Koch L. (1995). Bildung und Negativität. Grundzüge einer negativen Bildungstheorie. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.
  • Kuliniak R., Małyszek T. (2005-2006). Nota wstępna do rozprawy Mosesa Mendelssohna: Über die Frage: Was heißt aufklären? Principia, t. XLIII-LXIV, s. 221-226.
  • Mendelssohn M. (1784). Über die Frage: Was heißt aufklären? Berlinische Monatsschrift, September 1784, zitiert nach dem Auswahlband mit Beiträgen der „Berlinischen Monatsschrift”, s. 80-84, Verlag Reclam jun., Leipzig. Polskie wydanie: M. Mendelssohn (2005-2006). W kwestii: Co znaczy oświecać? Przeł. T. Małyszek, R. Kliniak. Principia, t. XLIII-XLIV, s. 227-230.
  • Mendelssohn M. (1977), Brief an August Hennings vom 27. November 1784. W: M. Mendelssohn, Gesammelte Schriften. Bd. 13: Briefwechsel III (s. 234-237). Stuttgart: Bad Cannstatt.
  • Rousseau J.-J. (1979). Emile oder Von der Erziehung. Emile und Sophie oder Die Einsamen. Übersetzung A. i D. Leube. München: Winkler Verlag.
  • Schulte Ch. (2002). Die jüdische Aufklärung. Philosophie, Religion, Geschichte. München: Beck.
  • Stępkowski D. (2006). Prakseologiczna koncepcja pedagogiki ogólnej Dietricha Bennera. Pedagogika Filozoficzna online, nr 1, s. 59-74.
  • Stępkowski D. (2007). (R)ewolucja prakseologiczna w myśleniu i działaniu pedagogicznym według Dietricha Bennera. Seminare, t. 24, s. 419-438.
  • Zöllner J.F. (1783). Ist es rathsam, das Ehebündnis nicht ferner durch die Religion zu sanciren? Berlinische Monatsschrift, 2. Halbjahresband 1783, s. 516-538.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e123ab49-b397-4d0d-95e7-864dfebcaacc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.