PL
Multikulturowość narodziła się w atmosferze emancypacji kultur Trzeciego Świata, jednak oferuje ona redukcjonistyczną ideologię pomijającą istotę wzajemnej wymiany doświadczeń i synkretycznego rezultatu tych spotkań – wartości nowej dla obu systemów estetycznych. Muzyka stanowi idealny przykład do ilustracji tego dialogu. Kinowa reprezentacja „przestrzeni wymiany”, w przypadku takich filmów, jak "Dotknąć dźwięk", "Step Across the Border" czy "Sounds and Silence", wiąże się z ich eseistyczną formą, filozofującą na temat natury dźwięku i niehomogeniczności muzyki, a także ze strukturą, która porzuca schematyzm typowych rockumentaries. Łączy je wspólny bohater (nomada – kompozytor– podróżnik), a chronologia jego doświadczeń odzwierciedla zarazem topografię miejsc i transkulturowych projektów artystycznych. Filmy analizowane w artykule opowiadają o tej „transkulturowej przestrzeni” za pomocą rozmaitych środków wyrazu służących już nie tylko prezentacji biografii wykonawcy, ale oddaniu charakteru zjawiska – natury brzmienia, jakie powstaje na styku dwóch kultur.
EN
Multiculturalism was born in an atmosphere of emancipation of the cultures of the Third World. However multiculturalism offers a reductionist ideology, that neglects the character of mutual exchanges of experiences and the syncretic results of this dialogue, that is an added value of both aesthetic systems. Music is a perfect example to illustrate this kind of dialogue. Cinematic representation of “swapping spaces”, for example in films such as 'Touch the sound', 'Step Across the Border' or 'Sounds and Silence', is connected with their form of documentary essays that reflect on the nature of sound, and the non-homogeneity of music and with their structure that abandons the typical schema of rockumentaries. They share a common character (nomad, composer-traveller), and at the same time the chronology of his experiences reflects the topography of sites and cross-cultural art projects. Films analysed in the article approach the topic of “transcultural space” through a variety of means of expression, that not only present the biography of the artist, but also reflect the nature of the sound, which is formed at the interface of two cultures.