Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 30 | 15-26

Article title

ANALIZA KATEGORII MŁODYCH KONSUMENTÓW Z UWZGLĘDNIENIEM RÓŻNYCH KRYTERIÓW JEJ WYODRĘBNIANIA

Authors

Content

Title variants

EN
ANALYSIS OF THE CATEGORY OF YOUNG CONSUMERS WITH THE CONSIDERATION OF VARIOUS CRITERIA OF CATEGORY DETERMINATION

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
Having analyzed the hitherto scientific output on consumption, consumer behavior and company marketing behavior, one can state that the literature on the subject does not apply one common definition of the concept of young consumer that would indicate the age range of buyers belonging to this category in an explicit way. The delimitation of the young consumer category usually depends on the purpose of the investigation and the character of the product market under consideration. The article presents the main criteria that are applied to distinguish the category of young consumers and is an attempt to systematize this group of buyers with the respect to their age.
PL
Analizując dorobek naukowy dotyczący konsumpcji, postępowań konsumentów oraz marketingowych zachowań przedsiębiorstw można stwierdzić, iż jak dotychczas nie występuje w literaturze jedna, powszechnie przyjęta definicja pojęcia „młody konsument” wskazująca jednoznacznie przedział wiekowy nabywców, których można zaliczyć do tej kategorii. Na ogół delimitacja kategorii młodych konsumentów uzależniona jest od celu badania i charakteru rynku produktowego, który jest przedmiotem rozważań. Uwzględniając powyższe przesłanki w niniejszym opracowaniu przedstawiono główne kryteria wyodrębnienia kategorii młodych konsumentów, a także dokonano próby systematyzacji tej grupy nabywców ze względu na wiek.

Keywords

Year

Issue

30

Pages

15-26

Physical description

Dates

published
2013-12-30

References

  • Adamczyk G., Młody konsument jako uczestnik procesów rynkowych i jego aktywność, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, tom IX, Zeszyt 4, 2007.
  • Adamczyk G., Segmentacja młodych konsumentów według ich aktywności rynkowej, „Journal of Agribusiness and Rural Development” 2008, no. 3 (9).
  • Balcerzak-Paradowska B. (red.), Miejsce i rola ludzi młodych (18-34 lata) w społeczeństwie i gospodarce. Struktura społeczna – Praca – Sytuacja bytowa – Rodzina, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007.
  • Bańko M. (red.), Inny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Bartczak M., Determinanty zachowań młodych konsumentów na rynku odzieży, rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań 2009.
  • Bartosik-Purgat M., Ważność potrzeb młodych konsumentów europejskich [w:] Niestrój R. (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu, PWE, Warszawa 2009.
  • Bilska B., Wpływ wybranych czynników na zachowania młodych konsumentów usług gastronomicznych, rozprawa doktorska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa 2004, [maszynopis niepublikowany].
  • Bilska B., Zachowania młodego konsumenta na rynku usług gastronomicznych [w:] Rudawska I., Soboń M. (red.), Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach, Difin, Warszawa 2009.
  • Gutkowska K., Ozimek I. (red.), Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności, Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa 2008.
  • Hawkins D. I., Best R.J., Coney K.A., Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, Irwin/McGraw-Hill, New York 1998.
  • Kieżel E. (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa 2010.
  • Korytowska M., Uwarunkowania wykorzystania instrumentów komunikacji marketingowej w działalności konkurencyjnej na rynku młodzieżowym [w:] Szulce H. (red.) Determinanty i instrumenty konkurowania w działaniach marketingowych, Zeszyty naukowe nr 108, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  • Kowalczuk I., Young Purchasers of Food, „Acta Scientiarum Polonorum, Technologia Alimentaria” 2007, no. 6 (1).
  • Kusińska A. (red), Rodziny ludzi młodych jako uczestnicy rynku. Diagnoza i typologia, PWE, Warszawa 2005.
  • Łaszyn A., Szybki puls nowej generacji, „Marketing Serwis” 2000, nr 2.
  • Olejniczuk-Merta A., Młodzi konsumenci w procesach transformacji rynkowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Olejniczuk-Merta A. (red.), Uwarunkowania rozwoju społeczno-zawodowej aktywności ludzi młodych, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2008.
  • Olejniczuk-Merta A. (red.), Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej, PWE, Warszawa 2007.
  • Socha D., Postrzeganie przez młodych konsumentów działań marketingowych firmy Mars [w:] Niestrój R. (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu, PWE, Warszawa 2009.
  • Sowa I., Identyfikacja preferencji konsumpcyjnych wybranych grup ludności Polski [w:] Kieżel E. (red.), Konsument i jego wybory rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • Styś M., Konsumenci bez metryki, „Marketing w Praktyce” 2006, nr 6.
  • Szulce H., Reakcje konsumentów na działania marketingowe przedsiębiorstw handlowych [w:] Niestrój R. (red.), Tożsamość i wizerunek marketingu, PWE, Warszawa 2009.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. z 1964, Nr 16, poz. 93, art. 11 i art. 15.
  • Włodarczyk-Śpiewak K., Wyposażenie młodych gospodarstw domowych w dobra trwałe jako jeden z elementów jakości życia na tle krajów Unii europejskiej [w:] Manikowski A. i Psyk A. (red.), Unifikacja gospodarek europejskich: szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004.
  • Wolny R., Młodzi konsumenci szansą dla przedsiębiorstw usługowych, „Marketing i Rynek” 2006, nr 8.
  • Wrzesińska J., Preferencje w zakupach młodych konsumentów w supermarketach (na podstawie własnych badań empirycznych), Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego: Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej Nr 59, Warszawa 2006.
  • Żelazna K., Kowalczuk I., Zachowania młodych konsumentów na rynku napojów bezalkoholowych, Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia 2003, nr 2 (1).
  • http://www.edukacja.edux.pl/p-6722-okresy-i-fazy-rozwoju-oraz-zycia-ludzi-doroslych.php.
  • http://www.eid.edu.pl/archiwum/2005,103/czerwiec,210/doroslosc_jako_czas_wyzwan_rozwojowych,1797.html.
  • http://www.rp.pl/artykul/358625,67388_Kidult_w_srednim_wieku.html.
  • http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-1726.htm.
  • http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-1727.htm.
  • http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-1728.htm.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2300-6285

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e4c8d815-2617-44a1-8dce-551bf95cbeef
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.