Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 2(2007) | 39-41

Article title

Kompetencje zawodowe studentów pedagogiki w dobie przemian edukacyjnych i społecznych

Authors

Content

Title variants

EN
Vocational Competencies of Pedagogy Students in the Time of Educational and Social Changes

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Prezentowany tekst podejmuje problematykę związaną z kształtowaniem w toku studiów kompetencji zawodowych studentów pedagogiki. Podjęcie rozważań dotyczących tej kwestii wynika ze społecznego zapotrzebowania na nowego typu absolwenta człowieka wszechstronnie rozwiniętego, otwartego i kreatywnego, doskonalącego swoją osobowość, potrafiącego dostrzegać, analizować i rozwiązywać problemy oraz umiejącego korzystać z najnowszej technologii międzyludzkiego komunikowania się. W tej sytuacji przygotowanie studentów pedagogiki do wykonywania przyszłej pracy zawodowej powinno prowadzić do nabycia przez nich różnorodnych kompetencji będących warunkiem sukcesu pedagogicznego. Niestety, bliższy ogląd rzeczywistości szkolnej oraz fakty z literatury przedmiotu wskazują, iż w większości polskich szkół wyższych brak jest takich form zajęć, które umożliwiałyby przyszłym pedagogom kreatywne spojrzenie na własną rolę zawodową i społeczną już podczas studiów, w trakcie przygotowania do jej pełnienia. W ocenie autorki nadzieję na zmianę tego stanu rzeczy może wnieść koncepcja wprowadzenia do programu kształcenia studentów pedagogiki obowiązkowych błąd do wyboru przez studenta zajęć z treningu twórczego myślenia i działania. Jednak, aby trening twórczości mógł uzyskać status pełnowartościowej metody dydaktycznej, trzeba dysponować dowodami na to, że działa. W tym celu zostały podjęte badania, które mają dostarczyć próby odpowiedzi na pytanie o to, jakie zmiany, korzyści, efekty przynosi studentom uczestnictwo w tej specyficznej formie kształcenia. Wnioski płynące z badań będą tematem odrębnej publikacji.
The presented text discuses the problems of developing the professional competences of students of pedagogy during their studies. The fact of considering this issue results from a social need for a new type of a graduate a person who is in every respect open and creative, able to develop the personality, perceive, analyse and solve problems and whats more, able to use the latest technology of interpersonal communication. In this situation, the preparation of students of pedagogy to carry out their future professional work should lead to acquiring different competences, which are a condition for pedagogical success. Unfortunately, the closer analysis of school reality and theoretical and empirical works on the subject shows that in most Polish universities there is a lack of such forms of courses that would enable future educators to look at their professional and social role in a creative way as early as during their studies, in the process of preparation to fulfill it. The conception of introduction of the educational courses of creative activity and thinking (obligatory or optional) for students of pedagogical studies into their curriculum may bring hope for a change of this state of affairs. However, in order to make creativity training a didactic method of standard value one needs to obtain proof that it works. With this end in view, the undertaken study attempts to provide the answer to the following question

Keywords

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1896-8333

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e8a34149-ab28-432a-aa51-91c5057d3a0a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.