Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2011 | 37 | 2 | 263-284

Article title

Przejawy reprodukcji kapitału kulturowego na przykładzie młodzieży gimnazjalnej spolecznosci lokalnych Podkarpacia

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Indications of the Reproduction of Cultural Capital Illustrated on the Example of Middle School Students from Podkarpacie Province

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Theoretical context of the presented research on the determinants of cultural capital of young people comprises Bourdieu’s Reproduction Theory, the concepts of information society (macrosocial level) and peripheral communities (mesosocial level). 1002 middle school students participated in the research, and the research tool also included the set of questions concerning young people’s parents. Stratified sampling and group sampling were applied. Cultural capital of parents consists of competencies and cultural activities, preferred educational styles and parents ambitions considering the future of their children. While cultural capital of young people includes competencies and cultural activities, personality features and educational ambitions. The smaller peripherality level of populated areas, the greater cultural capital of parents. The greater cultural capital of parents, the higher cultural capital of young people. Low or average level of cultural capital of parents is a burden for young people, although this factor is not strong enough to be the basis to claim that in modern, based on knowledge society the young people from this type of families fight a losing battle.

Journal

Year

Volume

37

Issue

2

Pages

263-284

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski

References

  • Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa.
  • Bell D. (1994), Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa.
  • Bourdieu P., Passeron J.-C. (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa.
  • Bourdieu P., Wacquant L. J. D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa.
  • Broszkiewicz W. (2010), Kapitał kulturowy młodego pokolenia Polski współczesnej. Studium na przykładzie wybranych społeczności Podkarpacia, Rzeszów.
  • Castells M. (2003), Galaktyka Internetu, Poznań.
  • Domański H. (2004), Selekcja pochodzeniowa do szkoły średniej i na studia, „Studia socjologiczne”, nr 2, Warszawa.
  • Drucker P. F. (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa.
  • Goban-Klas T. (1991), Społeczeństwo informacyjne. Pojęcie i jego sens, [w:] Społeczeństwo polskie wyzwania i dylematy, red. J. B. Sobczak, Kraków.
  • Goban-Klas T. (2000), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków.
  • GUS 2009, Mały rocznik statystyczny, Warszawa.
  • Haber L. H. (2001), Poznawcze aspekty badań nad społecznością informacyjną, [w:] Mikrospołeczność informacyjna – na przykładzie miasteczka internetowego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, red. L. H. Haber, Kraków.
  • Kłoskowska A. (1990), Teoria socjologiczna Pierre’a Borurdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, red. P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Warszawa.
  • Malikowski M. (1999), Lokalizm, [w:] Encyklopedia socjologii, Tom II, Warszawa.
  • Popławski T. (1997), Peryferyjność i społeczeństwo. Dylematy przełomu w Europie, Białystok.
  • Riesman D. (1971), Samotny tłum, Warszawa.
  • Zacher L. W. (1997), Rewolucja informatyczna i społeczeństwo. Niektóre trendy, zjawiska i kontrowersje, [w:] Rewolucja informatyczna i społeczeństwo, red. L. W. Zacher, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e8e072c0-ee2c-494c-8d3f-cf1d94441709
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.