Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | XXI | 59-67

Article title

Regimes of Identification of Art

Authors

Content

Title variants

PL
Porządki interpretacyjne sztuki

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
The problem of the demarcation of art and the efforts of analytical philosophy to work out the definition of art were the key issues in aesthetics through most of the 20th century. Tho¬se issues emerged from recognizing the impossibility of indicating any sufficient or substantial attributes to being art. Instead of working out the definition the theorists eventually focused on the context which can by essential for recognize some actions or objects as an art. In my paper I cite one of the contemporary efforts of solution of that issues. I am referring to Jaques Rancière’s “regimes of art,” which can be consider as frames for not only interpretation of art but mostly as condition for recognition of art as visible. In other words: the dominant discourse decides what is recognized as art or what is visible as art. I will briefly present his “regimes of art” and I will try to confront them with one of the examples of contemporary socially engaged art.
PL
W tekście hasłowo przywołuję problem demarkacji sztuki i XX wieczne próby jej definiowania podejmowane na gruncie filozofii analitycznej. Przyjmuję interpretację, że są one wyrazem roz¬poznania zasadniczej niemożliwości wskazania jakichkolwiek własności, którymi w sposób ko-nieczny lub wystarczający powinien charakteryzować się przedmiot o statusie dzieła sztuki. Stąd zaczęto więc pytać nie o to, czym jest dzieło sztuki, ale o kontekst w jakim sztuka się konstytuuje. Jedną propozycji jest koncepcja Jaquesa Rancière’a mówiąca o różnych “porządkach interpre¬tacyjnych sztuki”. W najbardziej ogólny sposób można ją sprowadzić do twierdzenia, że to jakie przedmioty będą rozpoznawalne jako dzieła sztuki jest kwestią dominującego dyskursu. To on decyduje o tym, które działania będą postrzegane jako praktyka artystyczna, a produkty tych działań jako dzieła sztuki. W prezentowanym tekście omówię rozpoznane przez Rancière’a po¬rządki interpretacyjne i podejmę próbę skonfrontowania ich z dzisiejszą praktyką artystyczną.

Year

Volume

XXI

Pages

59-67

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Maria Curie-Skłodowska University (UMCS) in Lublin

References

  • Dziamski Grzegorz (1996) Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań: Wydaw¬nictwo Naukowe UAM.
  • Schiller Friedrich (1983) Letters Upon The Aesthetic Education of Man, transl. E. M. Wilkinson and L. A. Willoughby [1967], Oxford: Clarendon Press.
  • Rancière Jacques (2009) Aesthetics and its Discontents, transl. S. Corcoran, Oxford: Polity Press.
  • Rancière Jacques (2004) The Politics of Aesthetics. The Distribution o f the Sensible, transl. G. Rockhill, London: Continuum.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e8fef0f2-a57e-4f5c-a31b-8002a69e40b9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.