PL
"W artykule przedstawiono różnice pomiędzy organizacjami stanowiącymi rdzeń subdyscypliny zarządzanie publiczne a sądami czy szerzej systemem wymiaru sprawiedliwości, na który one się składają. Analiza różnic i wskazanie podobieństw jest pierwszym, koniecznym etapem, mającym celu rozważenie możliwości wykorzystania dorobku subdyscypliny zarządzanie publiczne dla potrzeb zarządzania systemem wymiaru sprawiedliwości. Artykuł ma na celu wszczęcie dyskursu naukowego na temat zarządzania sądem, czy szerzej systemem wymiaru sprawiedliwości. Wiedza dotycząca zarządzania sądem czy wymiarem sprawiedliwości (systemem na który składają się sądy rejonowe, okręgowe, apelacyjne, sądy wojskowe, administracyjne oraz Sąd Najwyższy) jest fragmentaryczna. W budowie jej zrębów nie sposób zatem nie odnieść się do dorobku bogatej, krajowej i międzynarodowej literatury dotyczącej zarządzania publicznego. Artykuł ma za zadanie wypełnić lukę poznawczą w tym zakresie. W artykule skupiono uwagę wyłącznie nad organizacjami sądownictwa powszechnego (sądy rejonowe, okręgowe i apelacyjne). Celem artykułu nie jest wyodrębnienie kolejnej subdyscypliny w ramach nauk o zarządzaniu – zarządzania wymiarem sprawiedliwości, a jedynie o umiejscowienie w subdyscyplinie „zarządzanie publiczne i NGO”. Nie jest celem artykułu także szczegółowe przedstawienie różnic pomiędzy zarządzaniem publicznym i zarządzaniem organizacją komercyjną tradycyjnie będącą przedmiotem dociekań nauk o zarządzaniu. W artykule dokonano egzegezy przepisów regulujących podstawy funkcjonowania organizacji publicznych. Wykorzystano także dorobek literatury przedmiotu w obszarze zarządzania publicznego. Zarówno w literaturze krajowej, jak i zagranicznej brakuje pogłębionych badań empirycznych dotyczących metod i technik zarządzania sądem. Organizacją, która podejmuje wysiłki w zakresie identyfikacji metod i technik zarządzania sądami, w szczególności w Unii Europejskiej, jest EGPA European Group for Public Administration. Wyniki badań nie dotyczą jednak metod i technik zarządzania sądem w Polsce. "
EN
The goal of this paper is the indication of the place and role of the governance of the justice system in the science of management, in particular, in the sub-discipline of “public and NGO governance”. The fundamental reason to separate the governance of the justice system in the public governance stems from the specificity of this organization and the reasons of its foundation. The justice system is independent from the regionalisms, political influence and socio – economic conditions. The justice system handles meting out justice in individual and group cases but it fails to consider the social context. The president of a court and the director of a court have a limited influence on the achievement of fundamental goals of the justice system because meting out justice belongs to judges. Currently the justice system has to react to social needs and cannot be a passive observer of the change. The justice system except ruling should be open to innovation, social needs and expectations.