Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 9 | 4 | 83-89

Article title

Sieciowa tożsamość – czyli o wirtualnej przestrzeni socjalizacji i inkulturacji dzieci i młodzieży

Authors

Content

Title variants

EN
Network Identity – about the Virtual Space of Socialization and Inculturation of Children and Youth

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podejmuje tematykę socjalizacji i inkulturacji, wskazując na nowe ich wymiary oraz odnosząc je do realiów przestrzeni wirtualnej i kultury wirtualnej. Celem podjętej analizy była ocena aktywności młodego pokolenia w internecie oraz przyjmowania przez młodzież sieciowej tożsamości, kreowania zachowań.
EN
The article is of a theoretical and empirical. It is discussing few pedagogically important spaces for socialisation and inculturation of children and young people: virtual world, virtual culture. The aim of the analysis was to assess the activity of the young generation on the Internet, the youth’s acceptance of network identity.

Year

Volume

9

Issue

4

Pages

83-89

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

author
  • Doktor, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Pedagogiczny i Artystyczny, Instytut Pedagogiki i Psychologii, Zakład Pedagogiki Społecznej, Polska

References

  • Bartoszek, A. (1994). Społeczne tworzenie osobowości. Zarys socjologicznych teorii osobowości. Katowice: Wyd. UŚ.
  • Forma, P. (2012). Socjalizacja dziecka z rodziny wielodzietnej. Studium teoretyczno-empiryczne. Kielce: Wyd. UJK.
  • Forma, P. (2017). Koziołek Matołek jako „Open Glam”. W: K. Kępczyk, R. Kasprzak (red.), Koziołek Matołek rozwija i uczy (s. 42–66). Pacanów: Wyd. ECB.
  • Izdebska, J. (2005). Dzieciństwo przed szklanym ekranem telewizora, komputera – nowe jego oblicze. W: J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko a media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa (s. 89–99). T. 2. Białystok: Trans Humana.
  • Kulczycki, E., Wendland, M. (red.) (2012). Komunikologia. Teoria i praktyka. Poznań: Wyd. UAM.
  • Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Żak.
  • Melosik, Z. (2003). Pedagogika postmodernizmu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (s. 452–463). T. 1. Warszawa: PWN.
  • Melosik, Z. (2005). Młodzież a przemiany kultury współczesnej. W: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości (s. 13–31). Wrocław: Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Narkiewicz-Niedbalec, E. (2006). Socjalizacja poznawcza uczącej się młodzieży. Zielona Góra: Wyd. UZ.
  • Tanaś, M. (2016). Primum non nocere a internetowa wolność i aktywność nastolatków. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu (s. 41–54). Warszawa: NASK.
  • Theiss, W. (1984). Radlińska Helena, Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Theiss, W. Radlińska Helena (2006). W: Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 34). T. 5. Warszawa: Żak.
  • Turner, J.H. (1998). Socjologia, podstawowe pojęcia i ich zastosowanie. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Warzocha, T. (2011). Wykorzystanie technologii e-learningu w procesie kształcenia (s. 192–196). Velka Lomnica.
  • Winiarczyk, A. (2011). Migracje zarobkowe jedną z przyczyn niepełności rodziny. Pedagogika Rodziny, 1(2), 71–80.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ed8f12db-1954-4c51-af42-033df25185c6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.