PL
Celem artykułu jest przedstawienie roli agencji ratingowych w powstawa-niu globalnego kryzysu finansowego, który rozpoczął się w połowie pierwszej dekady XXI wieku. Ewolucji globalnego kryzysu finansowego towarzyszyły, niekiedy bardzo kontrowersyjne, decyzje agencji ratingowych o zmianie per-spektywy ratingu lub samego ratingu. Niniejsze opracowanie, w oparciu o wybrane przykłady, stawia sobie za cel odpowiedź na pytanie, na ile opinie agencji ratingowych, odzwierciedlone w ocenach ratingowych, mogły przyczynić się do ograniczenia ryzyka ponoszonego przez różne grupy in-teresariuszy korzystających z ratingów (spełniły rolę narzędzi wczesnego os-trzegania), na ile reakcje agencji ratingowych były spóźnione i gwałtowna oraz masowa migracja ratingów wywoływała zachowania stadne pogłębiające kryzys, a na ile sygnały wysyłane przez agencje okazywały się nieadekwatne do ryzyka emitenta.