Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 5(184) | 135-151

Article title

Pojęcie państwa trzeciego w prawie Unii Europejskiej – uwagi ogólne do Wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-632/20P, Hiszpania vs. Komisja Europejska

Content

Title variants

EN
The Concept of a Third Country in European Union Law – General Remarks in the Light of the Court of Justice of the European Union Judgement in Case C-632/20P, Spain v. European Commission

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
In the judgement in case C-632/20P, Spain v. European Commission, the Court of Justice of the European Union (CJEU) had to determine whether Kosovo fell into the scope of the definition “third country” for the purposes of Article 35 of Regulation (EU) 2018/1971. The CJEU ruled that the term “country” can be used interchangeably with the term “State” and the European Commission did not err in law in finding that Kosovo can be considered a third country in order to provide for the participation of its national regulatory authority in the Body of European Regulators for Electronic Communications (BEREC). The CJEU stressed that the treatment of Kosovo as a third country does not affect the individual positions of EU Member States as to whether Kosovo has the character of an independent state under international law. This judgement confirms the status quo in relations between Kosovo and the EU. It also safeguards the position of those EU Member States that do not recognise Kosovo, while ensuring the further development of EU cooperation with Kosovo. By ruling that there is no difference between the concepts of “country” and “State”, and thus allowing their interchangeable use, the CJEU has prevented their artificial separation. This judgement, in a broader perspective than the EU’s bilateral relations with Kosovo, demonstrates that the question of establishing international cooperation with states not recognised by all member states is of little relevance to the development of their bilateral relations with the EU. Such a state can therefore join various forms of multilateral cooperation in the international arena, which does not affect the bilateral relations between it and a member state that has not recognised it. In this vein, Kosovo has established multilateral relations with various international organisations without having to engage in bilateral cooperation with states that do not recognise it.

Year

Issue

Pages

135-151

Physical description

Contributors

  • Dr hab. Adriana Kalicka-Mikołajczyk Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Polska University of Wrocław, Faculty of Law, Administration and Economics, Poland adriana.kalicka-mikolajczyk@uwr.edu.pl, https://orcid.org/0000-0002-1250-5052

References

  • Decyzja Komisji z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie udziału krajowego organu regulacyjnego Kosowa w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej, Dz. Urz. UE C 115 z dnia 27 marca 2019 r.
  • Framework Agreement between the European Union and Kosovo on the general principles for the participation of Kosovo in Union programmes, Dz. Urz. UE L 319 z dnia 25 listopada 2016 r.
  • Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Wiarygodna perspektywa rozszerzenia dla Bałkanów Zachodnich oraz zwiększone zaangażowanie UE w tym regionie, COM(2018) 65 final.
  • Konwencja wiedeńska o prawie traktatów pomiędzy państwami i organizacjami międzynarodowymi i pomiędzy organizacjami międzynarodowymi z dnia 21 marca 1986 r., <https://legal. un.org/ilc/texts/instruments/english/conventions/1_2_1986.pdf> .
  • Konwencja wiedeńska o prawie traktatów sporządzona w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r., Dz.U. z 1990 r. nr 74, poz. 439.
  • Opinia doradcza Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lipca 2010 r. w sprawie zgodności z prawem międzynarodowym jednostronnej deklaracji niepodległości dotyczącej Kosowa, CIJ Recueil 2010, <https://www.icj-cij.org/case/141>.
  • Opinia rzecznik generalnej Unii Europejskiej J. Kokott przedstawiona w dniu 16 czerwca 2022 r. w sprawie Hiszpania vs. Komisja Europejska, C-632/20P, ECLI:EU:C:2022:473.
  • Opinia TSUE z dnia 8 marca 2011 r. w sprawie porozumienia ustanawiającego jednolity system rozstrzygania sporów patentowych, 1/09, ECLI:EU:C:2011:123.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009, Dz. Urz. UE L 321 z dnia 17 grudnia 2018 r.
  • Statut Międzynarodowego Funduszu Monetarnego z dnia 22 lipca 1944 r., <https://www.imf.org/ external/pubs/ft/aa/index.htm>.
  • Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana z 2016 r.), Dz. Urz. UE C 202 z dnia 7 czerwca 2016 r.
  • Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana z 2016 r.), Dz. Urz. UE C 202 z dnia 7 czerwca 2016 r.
  • Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Kosowem, z drugiej strony, Dz. Urz. UE L 71 z dnia 16 marca 2016 r.
  • Wyrok Sądu (dziewiąta izba) z dnia 23 września 2020 r. Królestwo Hiszpanii vs. Komisja Europejska, T-370/19, ECLI:EU:T:2020:440.
  • Wyrok TSUE z dnia 24 maja 1977 r. w sprawie Hoffmann-Laroche, 107/76, ECLI:EU:C:1977:89. Wyrok TSUE z dnia 6 października 1982 r. w sprawie Cilfit i in., 283/81, ECLI:EU:C:1982:335. Wyrok TSUE z dnia 17 lipca 1997 r. w sprawie Ferriere Nord SpA vs. Komisja Wspólnot Europejskich, C-219/95, ECLI:EU:C:1997:375.
  • Wyrok TSUE z dnia 15 czerwca 1999 r. w sprawie Ulla-Brith Andersson i Susannne Wåkerås-Andersson vs. Svenska staten, C-321/97, ECLI:EU:C:1999:307.
  • Wyrok TSUE z dnia 22 października 2009 r. w sprawach połączonych Zurita García i Choque Cabrera, C-261/08 i C-348/08, EU:C:2009:648.
  • Wyrok TSUE z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie Pringle, C-370/12, EU:C:2012:756.
  • Wyrok TSUE z dnia 3 października 2013 r. w sprawie Inuit Tapiriit Kanatami i in. vs. Parlament i Rada, C-583/11P, EU:C:2013:625.
  • Wyrok TSUE z dnia 1 marca 2016 r. w sprawach połączonych Kreis Warendorf i Osso, C-443/14 i C-444/14, EU:C:2016:127.
  • Wyrok TSUE z dnia 28 lipca 2016 r. w sprawie Association France Nature Environnement, C-379/15, ECLI:EU:C:2016:603.
  • Wyrok TSUE z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawach połączonych Acacia i D’Amato, C-397/16 i C-435/16, EU:C:2017:999.
  • Wyrok TSUE z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie A, C-950/19, ECLI:EU:C:2021:230. Wyrok TSUE z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie Tiketa, C-536/20, EU:C:2022:112.
  • Wyrok TSUE z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie Hiszpania vs. Komisja Europejska, C-632/ 20P, ECLI:EU:C:2023:28.
  • Frankowska M., Prawo traktatów, Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2007.
  • Keukeleire S., Kalaja A., Ḉollaku A., The European Union’s Policy on Kosovo, [w:] European Foreign Policy. Legal and Political Perspectives, red. P. Koutrakos, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2011.
  • Stępień M., An Awkward Situation: Kosovo, the EU and EU Member States, „Wroclaw Review of Law, Administration & Economics” 2018, vol. 8, nr 1.
  • Van Elsuwege P., Legal Creativity in EU External Relations: The Stabilization and Association Agreement Between the EU and Kosovo, „European Foreign Affairs Review” 2017, vol. 22, nr 3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f1472bb2-0a2f-4ecb-9ec5-01a32cfe00cf
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.