BERNDT A. (2003) Sprachenlernen im Alter. Eine empirische Studie zur Fremdsprachengeragogik, Iudicium Verlag, München.
ENGE-SWARZ M., MATHIESON A. (2007) Zdrowe starzenie się – wyzwanie dla Europy. Wersja skrócona raportu, Szwedzki Krajowy Instytut Zdrowia Publicznego, Östersund.
GASIUL H. (2007) Teorie emocji i motywacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wy- szyńskiego, Warszawa.
HALICKI J. (2000) Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno--porównawcze, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.
Human Development Report (1990) United Nations Development Programme, Oxford University Press, New York.
Human Development Report (2006) United Nations Development Programme, Palgrave Macmillan,. New York.
JAROSZEWSKA A. (2005) Wielokulturowość vs międzykulturowość, w: KOLAGO L. (red.) Studia Niemcoznawcze, tom XXXI, Uniwersytet Warszawski – Instytut Germanistyki, Warszawa, s.249–257.
KLIMOWICZ G., DĘBSKA A. (2006) Program Socrates w Polsce. Efekty współpracy 1998–2006, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
KOLANOWSKA E. I IN. (2007) Program Socrates Grundtvig w Polsce w latach: 2000–2005. Akcje scentralizowane, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,Warszawa.
KWIECIŃSKI Z. (1999) Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, w: GNITECKI J., RUT- KOWIAK J. (red.) Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, ITEE, Warszawa-Poznań, s. 19–36.
LEHR U. (1989) Kompetenz im Alter-Beitrage aus gerontologisher Forschung und Praxis, w: ROTT C., OSWALD F. (red.) Kompetenz im Alter, Liechtenstein Verlag AG, Vaduz, s. 1–14.
LEHR U. (2003). Psychologie des Alterns, Quelle und Meyer, Heidelberg.
LESZCZYŃSKA-REJCHERT A. (2007) Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,Olsztyn.
MAŁECKA B.Z. (1985) Elementy gerontologii dla pedagogów, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
MASLOW A. (2007) Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. MILERSKI B., ŚLIWERSKI B. (red.) (2000) PWN Leksykon. Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
PRZETACZNIK-GIEROWSKA M. (2005) Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka, w: PRZETACZNIK-GIEROWSKA M., TYSZKOWA M. (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 57–84.
REBER A.S., REBER E.S. (2005) Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. STRAŚ-ROMANOWSKA M. (2005) Późna dorosłość. Wiek starzenia się [w:] HARWAS-NAPIE- RAŁA B., TREMPAŁA J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 263–288.
STUART-HAMILTON I. (2006) Psychologia starzenia się, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. SZAROTA Z. (2004) Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
WOJNAR I. (1998) Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji, w: WOJNAR I., KUBIN J. (red.) Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa, s. 129–149.
WROCZYŃSKI R. (1997) Edukacja ustawiczna, w: POMYKAŁO W. (red.) Encyklopedia Pedago- giczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 173–178.
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH (2005) Zielona Księga „Wobec zmian demograficznych: nowa solidarność między pokoleniami”, Bruksela.
ZNYK M. (2007) Edukacja językowa słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Płocku, w: „Pięć lat Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Płocku 2002–2007”, Wydawnictwo PWSZ oraz Stowarzysze- nie UTW w Płocku, Płock, s. 47–52.