Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 51/2 | 153-169

Article title

FACHSPRACHSPEZIFISCHER WORTSCHATZ ALS INSTRUMENT ZUR MARKENPFLEGE AM BEISPIEL DER KATEGORIE ELEKTROMOBILITÄT IM VOLKSWAGEN MAGAZIN

Content

Title variants

EN
Specialist terminology as a means of branding: the category of Electro Mobility in Volkswagen Magazin

Languages of publication

DE

Abstracts

EN
The article explores the influence of the specialised language on the shaping of the image of the German car brand Volkswagen. The ana-lysed material comprises marketing texts from an image magazine of the Volkswagen Magazin brand, available on the company’s website. The issue will be examined on the basis of the semantic category of Electro Mobility, which constitutes a subcategory of the semantic cat-egory of innovation, which in turn is currently the company’s main ar-ea of activity and the focus of all actions, also linguistic, in terms of shaping the brand’s image. The specialised language in the texts from the Magazine, a digital journal, whose articles resemble forms of jour-nalistic writing, limits itself mainly to specialist vocabulary – the tech-nical vocabulary referring to automotive technology, as well as pseu-do-specialised language, whose role is merely to evoke technical con-notations. Both types of specialist terminology contribute to the re-storing of the reputation of the brand in the eyes of the consumers, which has been severely affected as a result of the emissions scandal in 2015.

Journal

Year

Issue

Pages

153-169

Physical description

Dates

published
2018-12-01

Contributors

  • Adam-Mickiewicz-Universität, Institut für Angewandte Linguistik

References

  • Bastian S., Koppe K., Lenk, M., Noack, S. (2000), Nanocapsule de vitamine E pure”, „Double Sérum 38“, „l'élimination des bactéries de la vais-selle...? Vom Sinn und Unsinn fachsprachlicher Mittel in der „Werbung“ (in) Morgenroth, K. (Hrsg.), Hermetik und Manipulation in den Fachsprachen. Tübingen: Narr Francke Attempto, S. 83-106.
  • Filip G. (2014), Personifikacja jako sposób brandingu VW na rynku polskim na przykładzie. „Volkswagen Magazyn” i „Das Auto. Magazyn (in) Мартинова Г.І. (Hrsg.), Мовознавчий Вісник. Збірник наукових праць. Випуск 19. Черкаси: Міністерство о Світи і Науки України Черкаський Національний Університет Імені Богдана Хмельницького, S. 154-160.
  • Fluck H.-R. (1996), Fachsprachen. Bern und München: Francke.
  • Gläser R. (1990), Fachtextsorten im Englischen. Tübingen: Narr.
  • Grucza F. (2008), Języki specjalistyczne – indykatory i/lub determinanty rozwoju cywilizacyjnego (in) Lukszyn J. (Hrsg.), Podstawy technolingwistyki I, S. 5-23.
  • Grucza S. (2013), Od lingwistyki tekstu do lingwistyki tekstu specjalistyczne-go. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej.
  • Grünert H. (1984), Deutsche Sprachgeschichte und politische Geschichte in ihrer Verflechtung (in) Besch, W. u.a. (Hrsg.), Sprachgeschichte, S. 29-37.
  • Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa (in) “Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica”, No 7, S. 91-125.
  • Jakob K. (1991), Maschine, Mentales Modell, Metapher. Tübingen: Niemeyer.
  • Janich N. (1998), Fachliche Information und inszenierte Wissenschaft. Tübingen: Narr.
  • Janich N. (2001), Fachliches in der Werbung (in) Wichter S., Antos G. (Hrsg.), Wissenstransfer zwischen Experten und Laien. Frankfurt am Main: Lang, S. 257-274.
  • Janich N. (Hrsg.) (2009), Marke und Gesellschaft. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Kampker A. (Hrsg.) (2013), Elektromobilität: Grundlagen einer Zukunftstechnologie. Berlin: Springer Vieweg.
  • Lewicki A. M. (2002), Obraz samochodu w sloganach reklamowych (in) Anusiewicz J., Bartmiński J. (Hrsg.), Język a kultura, t. 12, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, str. 206−223.
  • Ligara B., Szupelak W. (2012), Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  • Łuczak M., Małys Ł. (2016), Współczesne koncepcje i trendy w branży motoryzacyjnej. Poznań: Advertiva.
  • Morgenroth K. (2000), Die Alchemie in der Wissenschaft: fachsprachliche Hermetik und pseudofachsprachliche Manipulation – Zur Einführung (in) Morgenroth K., Die Alchemie in der Wissenschaft: fachsprachliche Hermetik und pseudofachsprachliche Manipulation (Hrsg.), Hermetik und Manipulation in den Fachsprachen. Tübingen: Narr, S. 9 – 40.
  • Ożóg K. (2001), Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku: wybrane zagadnienia. Rzeszów: Wydawnictwo Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.
  • Wilczek W. (2016), Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-f7d36254-5e33-4aa0-b34c-f73920b89dc0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.