Bauer C.K. (2012), Naughty Girls and Gay Male Romance/ Porn. Slash fiction, Boy’s Love Manga, and Other Works by Female “Cross-Voyeurs” in the U.S. Academic Discourse, Anchor Academic Publishing, Hamburg.
Bednarek M. (2011), Ucieczka z zamkowej wieży, czyli o feministycznym prze-pisywaniu baśni w prozie polskiej po 1989 roku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 54, z. 2.
Cattrell M. (2012), “Nothing Happens Unless First a Dream” TV Fandom, Nar-rative Structure, and the Alternate Universes of “Bones” [in:] Time in televi-sion narrative: exploring temporality in twenty-first-century programming, eds. M. Ames, The University Press of Mississippi.
Connor S. (1994), Rewriting Wrong: On the Ethics of Literary Reversion [in:] Liminal Postmodernisms: The Post-modern, the (Post-)Colonial, and the (Post-) Feminist, eds. Th. D’haen, H. Bertens, Rodopi, Amsterdam–Atlanta.
Csicsery-Ronay I. (2012), On Enigmas and Xenoencyclopedias, „Science Fiction Studies”, vol. 39, no 3.
Doležel L. (1998), Heterocosmica. Fiction and Possible Worlds, The Johns Hopkins UP, Baltimore–London.
Voigts-Virchow E. (2012), Pride and Promiscuity and Zombies, or: Miss Austen Mashed Up in the Affinity Spaces of Praticipatory Cultre [in:] Adaptation and Cultural Appropriation: Literature, Film, and the Arts, eds. P. Nicklas, O. Lindner, Walter de Gruyter, Berlin.
Epstein A. (2012), Found Poetry, „Uncreative Writing,” And the Art of Appro-priation [in:] The Routledge Companion to Experimental Literature, eds. J. Bray, A. Gibbons, B. McHale, Roultedge, Londyn–New York.
Gąsowska L. (2015), Fan fiction. Nowe formy opowieści, Korporacja Ha!art, Kraków.
Goworek A. (2017), Umierająca, rozwiązła, szukająca miłości — Przygody Alicji w XXI wieku [w:] Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K.M. Maj, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków.
Harvey C.B. (2015), Fantastic Transmedia Narrative, Play and Memory Across Science Fiction and Fantasy Storyworlds, Palgrave Macmillan, New York.
Herman D. (2008), Storyworld [in:] Routledge Encyclopedia of Narrative The-ory, eds. D. Herman, M. Jahn, M-L. Ryan, London, Routledge, New York.
Herman D. (2011), Basic Elements of Narrative, John Wiley&Sons, Hoboken.
Izdebska A. (2014), Szajnert D., Od redakcji, „Zagadnienia Rodzajów Literac-kich”, t. 57, z. 2.
Izdebska A., Szajnert D. (2015), Wstęp [w:] Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu, red. A. Izdebska, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódz-kiego, Łódź.
Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa.
Jenkins T. (2007), (Re)Writing Alias? An Examination of the Series’ Fan Fiction and Media Tie-Ins [in:] Investigating “Alias”: Secrets and Spies, eds. S. Ab-bott, S. Brown, I.B. Tauris&Co, London.
Joosen V. (2011), Critical and Creative Perspectives on Fairy Tales. An Inter-textual Dialogue between Fairy-Tale Scholarship and Postmodern Retell-ings, Wayne State UP, Detroit.
Kaczmarczyk K. (2015), Narratologia transmedialna: założenia, cele i wy-zwania, „Tekstualia”, nr 4 (43).
Knapek R. (2012), Kultura zombie-tekstualna [w:] Potwory, hybrydy, mutanty. Pogranicza ludzkiej natury, red. R. Koziołek, M. Marcela, O. Knapek, J. Soć-ko, FA-art, Katowice.
Kowalczyk K. (2014), Przed „dawno, dawno temu” i po „żyli długo i szczęśli-wie” — o filmowych i komiksowych prequelach i sequelach na podstawie Jasia i Małgosi braci Grimmów, „Literatura Ludowa”, nr 4–5.
Kress G.R., Van Leeuwen T. (1996), Reading Images: Sociocultural Aspects of Language and Education, Deakin UP, Geelong.
Kress G.R., Van Leeuwen T. (2001), Multimodal Discourse: the Modes and Me-dia of Contemporary Communication, Hodder Education, London.
Lisowska-Magdziarz M. (2017), Fandom dla początkujących, Instytut Dzien-nikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków.
Maj K.M. (2015), Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Universitas, Kraków.
Maj K.M. (2017), Wymiary transfikcjonalności, https://www.academia.
McHale B. (1997), Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, przeł. M.P. Markowski [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.
McHale B. (2012a), Postmodernism and Experiment [in:] The Routledge Com-panion to Experimental Literature, eds. J. Bray, A. Gibbons, B. McHale, Roultedge, London–New York.
McHale B. (2012b), Powieść postmodernistyczna, przeł. M. Płaza, Wydawnic-two UJ, Kraków.
Meyer M.D.E., Baughman L. (2007), Viewer Appropriation of Lauren Reed as Commentary on Female/ Female Desire [in:] Investigating “Alias”: Secrets and Spies, eds. S. Abbott i S. Brown, I.B. Tauris&Co, London.
Niklas P., Lindner O. (2012), Adaptation and Cultural Appropriation [in:] Ad-aptation and Cultural Appropriation: Literature, Film, and the Arts, eds. P. Nicklas, O. Lindner, Walter de Gruyter, Berlin.
Nørgaard N. (2010), Multimodality and the Literary Text. Making Sense of Saf-ran Foer’s “Extremely Loud and Incredibly Close” [in:] New Perspectives on Narrative and Multimodality, ed. R. Page, Routledge, New York.
Olkusz K. (2017), Narracje transfikcjonalne na przykładzie serialu „Once Upon a Time” [w:] Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K.M. Maj, Ośrodek Ba-dawczy Facta Ficta, Kraków.
Pugh S. (2009), The Democratic Genre. Fan Fiction in a Literary Context, Brid-gend, Seren.
Rembowska-Płuciennik M. (2012), Poetyka intersubiektywności. Kogni-tywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Riter A. (2016), Dead and Alive: Austen’s Role in Mashup Literature [in:] Jane Austen and Philosophy, ed. M. Marinucci, Rowman&Littlefield, Lanham.
Ryan M.-L. (1991), Possible Worlds and Accessibility Relations. A Semantic Typology of Fiction, „Poetics Today”, vol. 12, no. 3.
Ryan M.-L. (2013), Transmedial Storytelling and Transfictionality, „Poetics Today”, vol. 34, no. 3.
Ryan M.-L., Thon J.-N. (2014), Introduction [in:] Storyworlds Across Media. Towards a Media-Conscious Narratology, eds. M.-L. Ryan, J.-N. Thon, Uni-versity of Nebrasca Press, London.
Saint-Gelais R. (2008), Transfictionality [in:] Routledge Encyclopedia of Narra-tive Theory, eds. D. Herman, M. Jahn, M-L. Ryan, Routledge, New York.
Saint-Gelais R. (2011), Fictions transfuges. La transfictionnalité et ses enjeux, Éditions du Seuil, Paris.
Samutina N. (2016), Fan fiction as World-Building: Transformative Reception in Crossover Writing, “Continuum. Journal of Media & Cultural Studies”, no. 30.
Siuda P. (2007), Fanfiction — przejaw medialnych fandomów [w:] Człowiek a media. Obserwacje, wizje, obawy, red. W. Gruszczyński, A. Hebda, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
Skowera M. (2016), Postmodernistyczny retelling baśni — garść uwag termi-nologicznych, „Creatio Fantastica”, nr 2 (53), https://creatiofantastica.files.
Stephens J., McCallum R. (1998), Retelling Stories, Framing Culture. Tradition-al Story and Metanarratives in Childrens’ Literature, Garland, New York.
Thon J.-N. (2015), Converging Worlds. From Transmedial Storyworlds to Transmedial Universes, „Storyworlds: A Journal of Narrative Studies”, vol. 7, no. 2.
Thoss J. (2015), When Storyworlds Collide. Metalepsis in Popular Fiction, Film and Comics, Brill, Leiden.
Włodarczyk A., Tymińska M. (2012), Fan fiction a literacka rewolucja fanow-ska. Próba charakterystyki zjawiska, „Panoptikum”, nr 11.