Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 1 | 71-84

Article title

Miejsce pojęcia „wsparcie psychologiczne” w słowniku zawodowym psychologów i pedagogów praktyków

Content

Title variants

EN
Where to Position the Term „Psychological Support“ within the Pro-fessional Dictionnary of Psychologists and Pedagogic Practicioners

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Termin wsparcie psychologiczne używany jest powszechnie przez specjalistów z dziedziny psychologii i pedagogiki przy formułowaniu zaleceń do postępowania o charakterze terapeutycznym. Okazuje się jednak, iż pojęcie to nie ma jednoznacznej definicji określającej jego wartość rzeczową. Przy niejasnym znaczeniu denotacyjnym o wartości i popularności wsparcia psychologicznego świadczyć zatem może jego znaczenie konotacyjne. Dla zweryfikowania hipotez o pozytywnym obrazie emocjonalnym wzbudzanym przez to pojęcie, różnicach istniejących między asocjacjami budzonymi przez wsparcie psychologiczne i inne terminy z zakresu specjalistycznej praktyki służącej zdrowiu psychicznemu przeprowadzono badanie metodą dyferencjału semantycznego wśród psychologów i pedagogów pracujących w dwóch miejskich specjalistycznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Olsztynie.
EN
The term „psychological support‘ is frequently used by practitioners in the fields of psychology and pedagogy to describe recommendations for the application of therapeutic measures. It seems, however, that it lacks a concise definition to specify its inherent qualities. Even in absence of a denotational precision its connotational significance and value may account for its popularity and common appreciation. To verify the hypothesis of a positive emotional association with this terminus technicus, to demonstrate the differences between the emotions evoked by the term „psychological support‘ in contrast to others conveyed by similar terms equally in common use within the field of psychic health care an investigation was carried out amongst psychologist and pedagogues working at two psychological and educational consultation centres in Olsztyn. The method applied was semantic differential.

Year

Issue

1

Pages

71-84

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 w Olsztynie

References

  • Czabała J. C., Sęk H., Pomoc psychologiczna, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, [red.] J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  • Czapiński J., Dyferencjał Semantyczny, [w:] Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 3, [red.] L. Wołoszowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.
  • Gabbard, G. O., Psychoterapia psychodynamiczna w praktyce klinicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  • Sęk H., Brzezińska A. I., Podstawy pomocy psychologicznej, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, [red] J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
  • Słownik języka polskiego, t. 3, [red.] M. Szymczak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  • Reber A. S., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-1140

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fd531aa0-316d-4b14-8620-af31777380e0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.