Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1(36) | 93-112

Article title

Kompetencje międzykulturowe a wykształcenie polskich emigrantów w Anglii

Content

Title variants

EN
Intercultural competences and the education of Polish emigrants in England

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem badań była próba wykazania zależności między poziomem przyswojenia najważniejszych kompetencji międzykulturowych a wykształceniem badanych osób. Badaniami objęto 123 Polaków pracujących w południowo-zachodniej Anglii. Badania przeprowadzono metodą sondażu z zastosowaniem techniki ankietowej oraz narzędzia badawczego własnej konstrukcji. Jak wykazały badania, poziom przyswojenia analizowanych szczegółowych oraz węzłowych kompetencji międzykulturowych jest uzależniony od rodzaju wykształcenia badanych. Najwyższym poziomem przyswojenia analizowanych kompetencji wykazali się badani z wykształceniem wyższym i średnim. Najniższym zaś, badani z wykształceniem zasadniczym. Istnieje konieczność edukacji międzykulturowej wszystkich uczestników badania, niezależnie od poziomu ich wykształcenia (wyższe, średnie, zawodowe). W programach wszystkich przedmiotów realizowanych w ramach takiej edukacji powinny znaleźć się szkolenia z zakresu kompetencji miękkich, czyli społecznych, międzykulturowych. Bowiem, jak wykazują badania, zdecydowana większość kompetencji determinujących osiąganie ponadprzeciętnych efektów w pracy ma właśnie taki charakter. Treści tego typu można wprowadzać w ramach samodzielnego przedmiotu albo mogą stanowić część programów innych przedmiotów.
EN
The study was undertaken in an attempt to prove the relationship between the level of acquiring the most important intercultural competences and the education of the persons examined. A group of 123 Poles working in South West England was examined for that purpose. The study was conducted using the survey method with the questionnaire technique and a self-constructed research tool. Research has shown that the level of acquisition of the analyzed specific and key intercultural competences depends on the level of education of the surveyed Poles on labour emigration in England. The highest, good level of acquisition of the analyzed competences, was demonstrated by those with higher and secondary education. The lowest by those with basic education. There is a need for intercultural education of all participants involved in the educational process, regardless of his/her level (higher, average, professional). The programs of all subjects should include the effects of education in the field of soft skills, i.e. social, intercultural. As the research shows, the vast majority of competences determining the achievement of above-average work performance are just of a similar nature to such competences. Such content can be introduced within a stand-alone subject or over the course of realizing other subjects.

Year

Issue

Pages

93-112

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Bolten, J. (2006). Interkulturowa kompetencja, przeł. B. Andrzejewski, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. ISBN 8323216401.
  • Cherniss, C. (2000). Social and emotional competence in the workplace. W: R. Bar-On, J.D.A. Parker (red.). The handbook of emotional intelligence, San Francisco, Jossey: Bass Inc. Publisher, s. 433–458.
  • Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna,. Poznań: Media Rodzina. ISBN 8385594469.
  • Iles, P. (1995). Learning to work with difference, „Personal Review” t. 24(6), s. 44–60. ISSN 0048-3486.
  • Korczyński, M. (2016a). Międzykulturowe kompetencje pracobiorców wielokulturowego rynku pracy w opinii polskich pracowników firm angielskich, „Journal of Modern Science” 3/30, s. 103–132. ISSN 1734-2031.
  • Korczyński, M. (2016b). Kompetencje międzykulturowe a sukces zawodowy polskich pracowników w Anglii, „ANNALES UMCS”, Sectio J., Nr 4, t. 29, s. 79–96. ISSN 0867-2040.
  • Korczyński, M. (2017). Międzykulturowe kompetencje komunikowania się polskich emigrantów zarobkowych w Anglii a ich poczucie sukcesu zawodowego, „ANNALES UMCS”, Sectio J., Nr 2, t. 30, s. 67–82. ISSN 0867-2040.
  • Magala, S. (2011). Kompetencje międzykulturowe, Warszawa: Wolters Kluwer. ISBN 9788326414763.
  • Maznevski, M.L. (1994). Understanding our differences: performance in decisionmaking groups with diverse members, „Human Relations” Nr 5, t. 47, s. 531–552. ISSN 0018-7267.
  • Mazur, B. (2012). Kompetencje międzykulturowe w opinii podlaskich menedżerów, „Współczesne Zarządzanie” Nr 1, s. 182–191. ISSN 1643-5494.
  • Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa, seria „Pedagogika wobec współczesności”, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. ISBN: 9788360501092.
  • Skórska, A. (2012). Wykształcenie jako determinanta zatrudnienia młodzieży w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. W: A. Zagórowska (red.), Perspektywy młodzieży.
  • Młodzież w perspektywie. Region – Polska – Europa – Świat, cz. I: Młodzież a edukacja i rynek pracy, „Studia i Monografie” z. 317, Opole: Politechnika Opolska. ISSN 1429-6063.
  • Sobecki, M. (2016). Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 9788365231123.
  • Spitzberg, B. & Changnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. W: D.K. Deardorff (red.), The SAGE Handbook of Intercultural Competence, Thousand Oaks: Sage, s. 2–52.
  • Sztompka, P. (2010). Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak. ISBN 9788324018956.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-fed7d549-0a62-40a5-a753-d71a2da683b9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.