Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2012 | 45 | 2 | 41-49

Article title

Application of Modern Management Concepts by Polish Companies - Analysis of Research Results

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Our article presents the results of research on the use of modern management concepts in companies from the so-called traditional sectors of the economy in Lesser Poland and Silesia Voivodeships. The study group consists of 125 companies operating in metallurgy- and steel-related sectors such as machinery, coke, mining and energy. Studies have confirmed that the companies surveyed utilise modern management concepts in their activities, although such utilisation is highly diverse (only one company pointed out that it does not utilise any such concepts). The most popular management concepts are controlling and outsourcing. In contrast, Balanced Scorecard and Business Process Reengineering belong to the group of rarely used strategies.

Keywords

Publisher

Journal

Year

Volume

45

Issue

2

Pages

41-49

Physical description

Dates

published
2012-03-01
online
2012-04-03

Contributors

  • Department of Management, Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza Poland
  • Department of Management, Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza Poland
  • Department of Management, Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza Poland
  • Department of Management, Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza Poland
  • Department of Management, Academy of Business in Dąbrowa Górnicza, ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza Poland

References

  • Altinkemer, K., Ozcelik, Y. & and Ozdemir Zafer, D. (2011). Productivity and performance effects of Business Process Reengineering: a firm-level analysis, Journal of Management Information Systems, 27(4): 129-161. DOI 10.2753/MIS0742-1222270405.[Crossref]
  • Andrews, N. & Foley, J. (2004). Step by step to successful HR outsourcing, Human Resource Management, 12(7): 29-33. DOI 10.1108/09670730410563865.[Crossref]
  • Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania [New concepts and management methods], PWE, Warszawa.
  • Bogan, Ch.E. & English, M. J. (2006). Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk [Benchmarking as the key to best practices], Helion, Gliwice.
  • Boxwell, R. J. Jr (1994). Benchmarking for competitive advantage, New York: McGraw-Hill.
  • Chaturvedi, S. & Gaur, A. S. (2009). A dynamic model of trust and commitment development in strategic alliances, IIMB Management Review, September, 173-188.
  • Child, J., Faulkner, D. & Tallman, S. (2005). Cooperative strategy. Managing alliances, networks and joint ventures, Oxford University Press, 2nd edition, Oxford.
  • Chwistecka-Dudek, H. & Sroka, W. (2008). Alianse strategiczne: problemy teorii i dylematy praktyki, [Strategic alliances: problems of theory and dilemmas of practice], Wyd. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
  • Corredor, P. & Goñi, S. (2011). TQM and performance: Is the relationship so obvious?, Journal of Business Research, 64(8): 830-838. DOI 10.1016/j.jbusres.2010.10.002[Crossref]
  • Cygler, J. (2009), Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne [Co-opetition of enterprises. Sectoral and corporational factors], Wyd. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
  • Gulati, R. (2007). Managing network resources. Alliances, affiliations and other relational assets, Oxford University Press.
  • Hammer, M. (1996). Beyond reengineering. How the process-centered organization is changing our work and our lives, Harper Collins Publishers, New York.
  • Hammer, M., Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation. A Manifesto for Business Revolution, Harper Collins Publ., New York.
  • Jabłoński, A. (ed.) (2010). Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa i strategiczna karta wyników [Management of enterprise' value and Balanced Scorecard], Wyd. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
  • Kłos, M. (2009). Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach [Outsourcing in Polish enterprises], CeDeWu, Warszawa.
  • Lisiński, M. (ed.) (2010). Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w kierowaniu wybranymi przedsiębiorstwami z tzw. tradycyjnych sektorów gospodarki w woj. małopolskim i śląskim. Część I - podstawy teoretyczno - metodologiczne [The use of modern management concepts in the management of selected companies from the so-called traditional sectors of economy in the Lesser Poland Voivodeship and Silesia. Part I. - theoretical and methodological assumptions], Wyd. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
  • Łącka, I. (2011). Współpraca technologiczna polskich instytucji naukowych i badawczych z przedsiębiorstwami jako czynnik wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki [Technological cooperation of polish scientific and research entities with enterprises as a factor of innovativeness growth of the Polish economy], Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin.
  • Piekarczyk, A., Zieniewicz, K. (2010). Myślenie sieciowe w teorii i praktyce [Network thinking in theory and practice], PWE, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny Województw [Statistical Yearbook of Voivodeshipes] 2010. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 86-87.
  • Sankowska, A. (2009). Organizacja wirtualna [Virtual organization], Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
  • Soltani, E., Lai, P. C. & Javadeen, S. R. S. (2008). A review of the theory and practice of managing TQM: An integrative Framework, Total Quality Management, 19(5): 461-479. DOI 10.1080/14783360802018103[WoS][Crossref]
  • Sroka, W. (2010). Organizacje sieciowe w hutnictwie: przypadek outsourcingu [Network organizations in the steel industry: case of outsourcing], (in:) A. Jabłoński (ed.) Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa i strategiczna karta wyników, Wyd. Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 57-78.
  • Sroka, W. (2012). Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę [Alliance networks. Looking for the competitive advantage through cooperation], PWE, Warszawa.
  • Trocki, M. (2001). Outsourcing [Outsourcing], PWE, Warszawa.
  • Yang, Ma Ga (Mark), Hong, P. & Modi, S. (2011). Impact of lean manufacturing and environmental management on business performance: an empirical study of manufacturing firms, International Journal of Production Economics, 129(2): 251-261. DOI 10.1016/j.ijpe.2010.10.017[Crossref]
  • Zimniewicz, K. (2009). Współczesne koncepcje i metody zarządzania [Contemporary concepts and management methods], PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_v10051-012-0005-5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.