Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 20 | 1-2 | 37-52

Article title

Relationship between job satisfaction and perception of manager’s behavior

Authors

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Job satisfaction is related to the match between an individual and the environment. This match gains special significance in the field of values. Behaviours of managers in a given organisation are the exemplification of values but also indicate what is important in a given culture. Since the requirements of corporate culture cause some unification of employees, it seems that for job satisfaction it will be important whether or not managers will ensure them individual treatment. Thus, the objective of the research conducted was to check what managers’ behaviours are most closely related to job satisfaction.

Publisher

Year

Volume

20

Issue

1-2

Pages

37-52

Physical description

Dates

published
2014-01-01
online
2015-08-04

Contributors

  • The John Paul II Catholic University of Lublin, Institute of Psychology, Al. Raclawickie 14 C-338, 20-950 Lublin, Poland

References

  • Bańka, A. (2002). Psychologia organizacji, in: Psychologia podręcznik akademicki, Strelau J. (ed.), vol. 3, Gdańsk: GWP p. 329.
  • Blanchard, K. (2013). Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji. Warsaw: PWN.
  • Blegen, M., Muller, CW (1987). Nurses job satisfaction. A longitudinal analysis. Research and Health, 10: 227-237.
  • Brief, A.P. (1998). Att itudes in and Around Organizations, SAGE Publications, Thousand Oaks.
  • Clark, A. (1997). Job satisfaction and gender: why are women so happy at work? Labour Economics 4 (4): 341-372.[Crossref]
  • Clark, A. (1999) Are wages habit-forming? Evidence from micro data. Journal of Economic Behavior & Organization 39: 179-200.[Crossref]
  • Clark, A., Oswald, A., Warr, P. (1996). Is job satisfaction U-shaped in age? Journal of Occupational and Organizational Psychology 69: 57-81.[Crossref]
  • Clegg, A. (1983) Psychology of employee lateness, absence and turnover: A methodological critique and an empirical study. Journal of Applied Psychology 68: 88-101.
  • Chirkowska-Smolak, T. (2008). Kompetencje menedżera budującego zaangażowanie pracowników. In: Witkowski, SA., Listwan, T. (ed.) Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warsaw: Difi n.
  • Drucker, PF. (2012). Menedżer skuteczny. MT BIZNES Gazioglu, S, Tansel, A. (2002) Job Satisfaction, Work Environment and Relations with Managers in Britain. Mimeo, Department of Economics, Middle East Technical University, Ankara.
  • Hackman, J. R., Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance. 16.[Crossref]
  • Judge, T.A., Bono, J.E. (2001). Relationship of Core Self-Evaluations Traits- Self-Esteem, Generalized Self-Effi cacy, Locus of Control, and Emotional Stability-With Job Satisfaction and Job Performance: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 86, 1, 80-92.[Crossref]
  • Kristof-Brown, AL., Zimmerman, RD., Johnson, EC. (2005). Consequences of individuals’ fi t at work: a meta - analysis of person - job, person - organization, person - group and person - supervisor fi t. Personnel Psychology. 58, (2): 281-34.[Crossref]
  • Kozak, A. (2007). Menedżer nośnikiem wartości w organizacji. in: Bank, Doktór (ed.) Socjologiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, pp 141-151.
  • Kozak, A. (2011). Dojrzałość menedżerska. Warsaw: Difi n.
  • Kozak, A. (2012). Kształtowanie tożsamości organizacji poprzez budowanie dojrzałej osobowości kadry zarządzającej. Współczesne Zarządzanie 4: 195-205.
  • Kozak, A., Sobek, J. (2012). Kształtowanie kultury wartości i zaangażowania organizacyjnego - psychospołeczne wyzwania współczesnych organizacji. Czasopismo Psychologiczne 18 (2): 259-268.
  • Kożusznik, B. (2011). Zachowania człowieka w organizacji. Warsaw: PWE.
  • Locke, E.A. (1976), Nature and causes of job satisfaction, Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Rand McNally.
  • Meng, R. (1990) The relationship between unions and job satisfaction. Applied Economics 22(12): 1635-1648.[Crossref]
  • Miller, P. (1990) Trade unions and job satisfaction. Australian Economic Papers 29 (55): 226-228.[Crossref]
  • Pincus, JD (1986). Communication satisfaction, job satisfaction, and job performance. Human Communication Research, 12: 712-721.[Crossref]
  • Schultz , D. (2002). Psychologia dzisiejszej pracy, Warsaw: PWN p. 296.
  • Schuler, RS (1979). A role perception transactional process model for oganizational communication-outcome relationships. Organizational Behavior and Human Performance, 23: 268-291.[Crossref]
  • Sloane P., William H., (2000) Job satisfaction, comparison earnings and gender.Labour 14 (3): 473-501.
  • Spector, PE (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences.Thousands Oaks, CA: Sage.
  • Springer, A. (2011). Wybrane czynniki kształtujace satysfakcje pracownika.Problemy Zarzadzania, vol. 9, no. 4 (34): 162-180.
  • Zalewska, A. (1999b), Job Satisfaction and importance of Work Aspects Related to Predominant Values and Reactivity, “International Journal of Occupational Safety and Ergonomics”, 5 (4), 485-512.[Crossref]
  • Zalewska, A. (2001a). Arkusz Opisu Pracy O. Neubergera i M. Allerbeck - adaptacja do warunków polskich, Studia Psychologiczne, 39 (1), 197-217.
  • Zalewska, A. (2001b), Reactivity and Job Satisfaction at a New Workplace, Polish Psychological Bulletin, 32 (3), 167-174.
  • Zalewska, A. (2003a) Dwa ś wiaty. Emocjonalne i poznawcze oceny jakoś ci ż ycia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywnoś ci. Warsaw: Academica.
  • Zalewska, A. (2003b). Skala Satysfakcji z Pracy - pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 7, 49-61.
  • Zalewska, A.M. (2006). Zwią zki mię dzy potrzebą aprobaty społecznej a zadowoleniem z pracy w badaniach anonimowych. Roczniki Psychologiczne, 2, 29-43.
  • Zbiegień-Maciąg, L. (2005). Kultura w organizacji. Identyfi kacja kultur znanych fi rm. Warsaw: PWN.
  • Vijai, N., Giri, B., Pavan Kumar (2010). Assessing the Impact of Organizational Communication on Job Satisfaction and Job Performance.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_v10241-012-0020-8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.