Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 56 | 2 | 105-126

Article title

Prowadzeni światłem

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In the play 11 & 12, based on Amadou Hampate Bâ’s story A Spirit of Tolerance: TheInspiring Life of Tierno Bokara, Peter Brook has used a narration about the past to confront the problems of the contemporary world and the nature of inter-human conflicts. In the mosaic form of the performance he has combined reference to the Elizabethan theatre and the African griot tradition with inter-cultural exploration and Japanese essentialist minimalism. He has intensified the Platonic principle of nature’s duality, which was familiar to the Elizabethans, by confronting it with the Sufi tradition and weaving it into the performance’s structure and spatial construction. The sense of sight (in the physical and spiritual sense) and the proper way of seeing, as well as the related experience of (spiritual) light, which are made into themes of 11 & 12, are indicators of the play’s evangelical message.

Year

Volume

56

Issue

2

Pages

105-126

Physical description

Dates

published
2012-06-01
online
2012-11-23

Contributors

  • Instytut Sztuki PAN

References

  • Banu Georges, 1993, L’acteur qui ne revient pas. Journees de theatre au Japon, Gallimard, Paris.
  • Berger John, 1999, O patrzeniu, tłum. Sławomir Sikora, Fundacja Aletheia, Warszawa.
  • Bielik-Robson Agata, 2004, Słowo i trauma: czas, narracja, tożsamość, w: Włodzimierz Bolecki, Ryszard Nycz (red.), Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
  • Brook Peter, 1992, Points de suspension, tłum. Jean-Claude Carriere, Sophie Reboud, Paris.
  • Brook Peter, 1997, Perfidna nuda, tłum. Iwona Libucha, w: Peter Brook, Nie ma sekretow. Myślio aktorstwie i teatrze, Wydawnictwo PWSTvTiF, Łodź.
  • Brook Peter, 2005, W historii ludzkości, tłum. Grzegorz Ziołkowski, w: Tierno Bokar. Program spektaklu prezentowanego na zaproszenie Ośrodka Grotowskiego w dniach 8-13 marca 2005 w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
  • Brook Peter, 2010a, Wściekłość i lenistwo. Rozmawiała Joanna Derkaczew, „Gazeta Wyborcza”, 15 stycznia.
  • Brook Peter, 2010b, O przedstawieniu, tłum. Miron, w: 11 and 12. Program spektaklu prezentowanego we Wrocławiu w dniach 16-17 oraz 19-23 stycznia 2010.
  • Cauvin Jean, 1980, L’image, la langue et la pensee, Anthropos-Institut-Haus Volker und Kulturen, St. Augustin.
  • Charry Eric, 2008, Muzyka Mande: Jeliya, tłum. Jakub Jedliński, w: Estetyka Afryki. Antologia, Małgorzata Cymorek (red.), Universitas, Krakow.
  • Chevalier Jean, Gheerbrant Alain, 1992, Dictionnaire des symboles, Robert Laffont/Jupiter, Paris.
  • Corbin Henry, 2005, Historia filozofii muzułmańskiej, tłum. Katarzyna Pachniak, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
  • Dobrzyńska Teresa, 1978, Delimitacja tekstu pisanego i mowionego, w: Maria Renata Mayenowa (red.), Tekst, język, poetyka. Zbior studiow, Ossolineum, Wrocław.
  • Eliade Mircea, 1995, Historia wierzeń i idei religijnych, t. 3: Od Mahometa do wieku reform, tłum. Agnieszka Kuryś, Pax, Warszawa.
  • Kapuściński Ryszard, 2001, Heban, Warszawa, Czytelnik.
  • Koran, 1986, Koran, tłum. Jozef Bielawski, PIW, Warszawa.
  • Kornaś Tadeusz, 2009, Światło, w: Tadeusz Kornaś, Aniołom i światu widowisko, Homini, Krakow.
  • Kwietniewska Małgorzata, 2005, Rożnica a metafizyka Emmanuela Levinasa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica”, t. 17.
  • Lefort Rafael, 1995, Mistrzowie Gurdżijewa, Troubadour Publications, Montreal.
  • Lévinas Emmanuel, 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. Małgorzata Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pleśniarowicz Krzysztof, 1996, Przestrzenie deziluzji.Wspołczesne modele dzieła teatralnego,Universitas, Krakow.
  • Rilke Rainer Maria, 1987, Księga narodzin, w: Poezje, tłum. Mieczysław Jastrun, Wydawnictwo Literackie, Krakow.
  • Rumi Maulana Dżalaloddin, 2008, W mgnieniu słow. Poezje, tłum. Marek Smurzyński, Homini, Krakow.
  • Slawson David A., 2001, Sztuka ogrodow, tłum. Magdalena Kusiak, w: KrystynaWilkoszewska (red), Estetyka japońska, t. 1: Wymiary przestrzeni, Universitas, Krakow.
  • Smurzyński Marek, 2008, Przedmowa, w: Maulana Dżalaloddin Rumi,Wmgnieniu słow. Poezje, tłum. Marek Smurzyński, Homini, Krakow.
  • Tabrizi Szamsoddin Mohammad, 1990 [1369], Maqalat, M. A. Mowahheda (red.),Wyd. Chorazmi, Teheran.
  • Taplin Oliver, 2004, Tragedia grecka w działaniu, tłum. Andrzej Wojtasik, Homini, Krakow.
  • Thomasseau Jean-Marie, 1980, Les textes du spectacle, ou la toile de Penelope, w: Le theatre, Daniel Couty, Alain Rey (red.), Bordas.
  • Watts AlanW., 1987, Zen w sztuce, tłum. Sławomir Magala, w: Buddyzm, Jacek Sieradzan i in. (wyb. i oprac.), Krakowskie Wydawnictwo Prasowe, Krakow.
  • Ziołkowski Grzegorz, 2000, Teatr Bezpośredni Petera Brooka, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.doi-10_2478_v10276-012-0018-0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.