Celem opracowania jest segmentacja krajów Unii Europejskiej, wykorzystująca ocenę ich konkurencyjności i atrakcyjności. Może ona stanowić instrument wspomagający decyzję dotyczącą lokalizacji przestrzennej działalności przedsiębiorstwa. Badania wskazują na brak wyraźnej zależności między konkurencyjnością gospodarki, a jej atrakcyjnością kosztowo-popytową dla inwestorów zagranicznych. Wszystkie kraje o bardzo konkurencyjnej gospodarce (z wyjątkiem Luksemburga) wykazały niską atrakcyjność kosztowo-popytową. Spowodowane to było wysokimi kosztami pracy i niską dynamiką popytu. Natomiast państwa nisko konkurencyjne osiągają wysoki lub przynajmniej średni jej poziom. Dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w gospodarce o niskiej lub średniej konkurencyjności, kraje bardzo konkurencyjne okazały się nieatrakcyjnymi rynkami docelowymi. Segmentacja krajów Unii ze względu na czynniki konkurencyjności i poziom atrakcyjności kosztowo-popytowej wskazała, że państwa bardzo konkurencyjne cechuje zazwyczaj relatywnie niska atrakcyjność kosztowo-popytowa. Natomiast kraje mniej konkurencyjne oferują niższe koszty pracy i obciążenia fiskalne, a zapewniają wyższe tempo wzrostu popytu. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of the thereby study is the segmentation of the European Union countries based on the assessment of their competitiveness and cost-demand appeal. It may constitute a subsidiary instrument in decision taking on the spatial location of a given enterprise activities. The results of research mark no significant interrelation between economy competitiveness and its cost-demand appeal for foreign investors. All countries characterized by a very competitive economy (except Luxembourg) presented low cost-demand appeal. It resulted mainly from high labour costs and low dynamics of demand. On the other hand low competitive economies obtain high or at least medium level of cost-demand appeal. For companies running business activities in a low or medium competitive economy very competitive ones turned out to be unattractive target markets. The segmentation of European Union countries with regard to competitiveness factors and cost-demand appeal pointed to the fact that very competitive economies are mostly characterised by a relatively low cost-demand appeal. While less competitive economies offer lower labour costs and fiscal burdens, ensuring higher demand increase rate. (original abstract)