Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | nr 2 | 35-41

Article title

Tendencje rozwoju ośrodków handlowych

Authors

Title variants

Commercial centers development tendencies

Languages of publication

PL

Abstracts

Na tle koncentracji handlu rozwój ośrodków handlowych w Polsce przebiega coraz dynamiczniej. Spowodowane jest to przede wszystkim rosnącym popytem i jego zróżnicowaniem oraz upowszechniającymi się preferencjami nabywców odnośnie wyboru ośrodków handlowych, które są nie tylko miejscem zakupów, ale również rozrywki oraz atrakcyjnego spędzania wolnego czasu. Rośnie liczba ośrodków handlowych i zwiększa się ich przeciętna powierzchnia. Rynek największych aglomeracji jest nasycony tą formą koncentracji handlu, dlatego nowe ośrodki handlowe buduje się przede wszystkim w miastach średniej wielkości. Nowo uruchamiane ośrodki spełniają aktywne funkcje w kształtowaniu przestrzeni społeczno-ekonomicznej oraz w modernizacji i rewitalizacji centrów miast. Zarysowuje się tendencja rozwoju wyspecjalizowanych ośrodków handlowych: parków handlowych (Retail Parks) i centrów sklepów fabrycznych (Factory Outlet Centres). (abstrakt oryginalny)
EN
Against the background of the trade concentration, the development of the commercial centers proceeds more dynamically. This is generally caused by growing demand and it's diversification as well as spreading consumers' preferences in relation to the choice of the commercial centers, which have become not only shopping place but also entertainment and attractive for leisure activities place. There is an increase in the commercial centers number and in their area. The market of the biggest agglomerations is saturated with this form of trade concentration; therefore new commercial centers are built, first of all in middle-sized cities. New opened centers fulfill the active functions by forming the socio-economic space and by city center modernization and revitalization. There is a tendency to develop specialized commercial centers such as: retail parks and factory outlet centers. (original abstract)

Year

Issue

Pages

35-41

Physical description

Contributors

References

  • Cushman and Wakefield Healey and Baker (2006), Raport dotyczący centrów handlowych w Polsce w 2006 r.
  • Pokorska B., Maleszyk E. (2002), Koncentracja i integracja w handlu wewnętrznym, PWE, Warszawa
  • Raport o stanie handlu wewnętrznego w roku 2003 (2004), oprac, zbiorowe, MGiP, Warszawa
  • Rynek handlowy w Polsce 2006 (2006), raport opracowany przez redakcję miesięcznika "Supermarket Polska", BROG Media Biznesu, Warszawa, sierpień 2006

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ekon-element-000122546166
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.