PL
W artykule podjęto próbą nowego odczytania tekstu "Komedii" Symeona Połockiego. Autorka zgadza się z tymi' historykami literatury rosyjskiej, którzy dostrzegają w dramacie Symeona elementy dydaktyczne, budujące, ale stara się jednocześnie udowodnić, że nie jest to jedyna warstwa znaczeniowa tego utworu. Jej zdaniem pierwsza warstwa, pierwszy plan znaczeniowy tego barokowego dramatu ukazuje człowieka samotnie błądzącego po pełnej złudnych uciech ziemi i nie znajdującego ostatecznie ukojenia. Powrót syna marnotrawnego do domu, to powrót błądzącego człowieka do Boga. Druga warstwa znaczeniowa "Komedii" wiąże się z konkretnymi warunkami historycznymi i zawiera krytykę negatywnych skutków fascynacji młodzieży rosyjskiej cywilizacją Zachodu. Warstwa trzecia wreszcie wiąże sią w pewnym stopniu z poprzednimi i ukazuje stosunki pomiędzy mądrym i sprawiedliwym monarchą - ojcem poddanych i jego podwładnymi. Wprowadzenie do "Komedii" problematyki ideologicznej pozwala uznać ją za pierwszy rosyjski dramat polityczny.