PL
Tematem artykułu jest prezentacja postaci Najświętszej Marii Panny w scenie Zwiastowania i spotkania z Elżbietą w średniowiecznym angielskim dramacie misteryjnym The York Cycle. To właśnie w tej scenie, The Annuncialion, and Vist of Elizabeth to Mary, Madonna jest ukazana po raz pierwszy i podobnie jak w scenie wniebowstąpienia (The Assumption) stanowi centralną postać, wokół której koncentruje się i rozgrywa akcja. Scena oparta jest na biblijnym przekazie pochodzącym z Ewangelii Św. Łukasza. Średniowieczny dramaturg przedstawia Marię z jednej strony jako wyidealizowany wzór miłości i pokory, do osiągnięcia którego należy dążyć w życiu codziennym, z drugiej zaś stara się przybliżyć jej postać widzom, nadając uczuciom Marii wymiar ludzki oraz ukazując jej strach i niepokój. Pobożność i skromność Madonny, dzięki którym Zbawiciel może przyjść na świat, przeciwstawione są próżności Ewy, która stała się przyczyną wygnania z raju. Artykuł zwraca również uwagę na funkcję dialogu w scenie Zwiastowania.