PL
W artykule zostały omówione czynniki wpływające na zachowanie się nabywców (przedsiębiorstwa kupującego) na rynku produkcyjnym w ekonomice niedoborów. Rozważania oparto w części na doświadczeniach wynikających z ostatnich prób wprowadzenia reformy systemu zarządzania i planowania gospodarki w Polsce. Większość uogólnień jednak odnieść można do sytuacji charakterystycznej dla rynku sprzedawcy. Opis zcentralizowanego systemu dystrybucji środków do produkcji oraz prób jego zreformowania stanowią wprowadzenie dla : omówienia form procesu dostosowawczego przedsiębiorstwa do niedoborów podaży, decyzji zakupu i poszukiwania potrzebnych produktów zaopatrzenia, a wreszcie czynników wpływających na pozycję kupującego względem sprzedającego i jego zachowanie mające na ce lu wzmożenie tej pozycji. Analiza doprowadza do wniosku, że sytuacja rynku sprzedawcy i wynikające z niej zachowania partnerów wymiany pociągają za sobą negatywne konsekwencje ekonomiczne, społeczne i etyczne.