PL
Artykuł prezentuje model teoretyczny kształtowania twórczej osobowości przyszłego nauczyciela podczas kształcenia ogólnopedagogicznego dzięki połączeniu trzech komponentów o podporządkowaniu hierarchicznym: docelowego, treściowego i procesowego. W strukturze komponentu docelowego wydziela się cele strategiczne, taktyczne, operacyjne i osobowościowe studenta, specjalisty. Komponent treściowy opisany jest w kontekście jego funkcji, wiedzy ogólnopedagogicznej, umiejętności pedagogicznych; pokazany jest potencjał dyscyplin pedagogicznych wykładanych na uczelni wyższej, praktyki pedagogicznej, działalności szkoleniowej i naukowo-badawczej studentów, zapewniający kształtowanie twórczej osobowości przyszłego nauczyciela. Komponent procesowy przedstawiony jest w całokształcie zasad, etapów tworzenia i warunków dydaktycznych kształtowania twórczej osobowości przyszłego nauczyciela.
EN
The article presents a theoretical model of the future teacher’s creative personality formation in the process of general pedagogical training in the interconnection of its three hierarchically subordinated components: target, content and process ones. The target component structure includes strategical, tactical, operative and personal targets of a student, a future specialist. The content component is presented in the context of its functions, general pedagogical knowledge, pedagogical skills; it’s also shown the potential of pedagogical disciplines studied at university, pedagogical practical training, study and research activity, all the factors that ensure future teacher’s creative personality formation. The process component is represented as a set of principles, formation stages and didactical conditions of the future teacher’s creative personality formation.