Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 44 | 2a | 31-42

Article title

Somatic diversity among university students in the republic of Belarus

Content

Title variants

Zróżnicowanie cech somatycznych studentów republiki Białorusi

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper attempts to assess the development of somatic features in students whose study programs include diversified physical activity. The research was carried out in 2011-2012 among 788 male and female students of the years three and four of physical education, humanities, and engineering at the State University of Brest. Martin's technique was used to measure body lengths, widths, circumferences, skinfolds, and body mass. The material was analyzed statistically. Sexual dimorphism was determined with Mollison's index. On the basis of the statistical analysis, a clear diversity among the students was found. In comparison to their peers studying humanities and engineering, the students of physical education are characterized by a significantly greater body mass (women students), smaller thickness of subcutaneous fat, and greater circumferences. They are also distinguished by a stouter body build. A greater dimorphism of somatic features was found among the students of physical education.
PL
Celem prezentowanej pracy jest ocena poziomu wykształcenia cech somatycznych młodzieży kształcącej się na kierunkach o zróżnicowanej w programach studiów aktywności ruchowej. Badania zostały przeprowadzone w latach 2011-2012 wśród 788 studentów i studentek III i IV roku wychowania fizycznego oraz kierunków humanistycznych i technicznych Państwowego Uniwersytetu w Brześciu. Techniką martinowską wykonano pomiary odcinków długościowych, szerokościowych, obwodów, fałdów skórno-tłuszczowych oraz masy ciała. Materiał opracowano statystycznie. Dymorfizm płciowy określono wskaźnikiem Mollisona. Na podstawie przeprowadzonej analizy statystycznej stwierdzono wyraźne zróżnicowanie młodzieży porównywalnych kierunków studiów. Studenci wychowania fizycznego w porównaniu z rówieśnikami kierunków humanistycznych i technicznych charakteryzują się istotnie większą masą ciała (studentki) oraz większymi obwodami, natomiast mniejszą podściółką tłuszczową. Wyróżnia ich także tęższa budowa ciała. Większy dymorfizm cech somatycznych odnotowano wśród młodzieży kształcącej się na kierunku wychowanie fizyczne.

Journal

Year

Volume

44

Issue

2a

Pages

31-42

Physical description

Contributors

  • National Academy of Science Belarus A.S. Pushkin's State University of Brest

References

  • Adamovich E. A. (1976), Ocenka fizicheskogo razvitija studentov gumanitarnykh i tekhnicheskikh vuzov, (Ed.) E. A. Adamovich, V. I. Listochkin, Teorija i praktika fiz. kultury, 5, pp. 51-56.
  • Asienkiewicz R., Wandycz A. (2017), Związki wybranych cech somatycznych i komponentów ciała ze sprawnością motoryczną studentów i studentek, [in:] Zdrowie i jego uwarunkowania, (Eds) K.Markocka-Mączka,G. Nowak-Starz, Lublin, Wydawnictwo Naukowe NeuroCentrum, pp. 15-38.
  • Czarny W. (2007), Badania zmienności budowy somatycznej i sprawności motorycznej młodzieży akademickiej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  • Chernozub A. A. (2011), Charakter izmenenijj pokazatelejj sostava tela u studentov v processe zanjatijj fizicheskojj kulturojj s ispolzovaniem kompleksov atletizma, A.A. Chernozub, Fizicheskoe vospitanie studentov, pp. 99-102.
  • Gerasevich A. N. (2013), Sravnitelnaja kharakteristika otdelnykh pokazatelejj morfo-funkcionalnogo sostojanija organizma sovremennykh studentov (chast 1), A. N. Gerasevich, L. A. Shitov, E. M. Shitova, V. S. Bokovec, Ju. I. Shenovskijj, T. A. Gmir, E. G. Parkhoc, Fizicheskoe vospitanie studentov, 5, pp. 25-30.
  • Gerasevich, A. N. (2016), Sovremennye trendy fizicheskogo razvitija i pokazateli morfo-funkcionalnogo sostojanija organizma detejj i molodezhi g. Bresta, A.N. Gerasevich Ąktualnye voprosy antropologii, 11, pp. 302-318.
  • Gerasevich A. N. (2013), Tablicy pokazatelejj morfofunkcionalnogo sostojanija organizma studentov 3-4-kh kursov, A. N. Gerasevich, L. A. Shitov, E.M. Shitova, V. S. Bokovec, Ju. I. Shenovskijj, T. A. Gmir, E. G. Parkhoc, (Ed.) A. N. Gerasevicha. Brest, Alternativa.
  • Gerasevich A. N. (2014), Sovremennye trendy morfofunkcionalnogo sostojanija organizma detejj, podrostkov i studentov, A. N. Gerasevich, L. A. Shitov, R. Asenkevich, J. Tatarchuk, Fizicheskoe razvitie detejj i molodezhi: morfologicheskie i funkcionalnye aspekty: sb. nauch. statejj, redkol.: A. N. Gerasevich (Ed.), Brest, Alternativa, pp. 37-45.
  • Gerasevich A. N. (2016), Sovremennyjj kontrol morfofunkcionalnogo sostojanija organizma shkolnikov i studentov, A. N. Gerasevich, K. Gurnjak, A. Vilchevski, R. Asenkevich, J. Tatarchuk, L.A. Shitov, E.G. Parkhoc, Ju.I. Shenovskijj / Vostok-Rossija-Zapad, Fizicheskaja kultura, sport i zdorovyjj obraz zhizni v XXI veke: mater. XIX Mezhdun. simpoz. pod. obshh. red. V. A. Kuzmina; otv. za vyp. T. G. Arutjunjan; Sib. gos. aehrokosmich. univ-t. – Krasnojarsk, 25-27.12.2016, Krasnojarsk, pp. 319-323. [Ehlektronnyjj resurs]. http://www.sibsau.ru/index.php/nauka-i-innovatsii/nauchnyemeropriyatiya/materialy-nauchnykh-me-ropriyatij.
  • Gerasevich A. N. (2017), Sravnenie morfofunkcionalnogo sostojanija organizma studentov raznykh fakultetov, imejushhikh otlichija po urovnju dvigatelnojj aktivnosti, A. N. Gerasevich, A. P. Oleksjuk, E. G. Parkhoc / Sovremennye metody formirovanija zdorovogo obraza zhizni u studencheskojj molodezhi: materialy I Respubl. s mezhdun. uchast. nauchn.-prakt. konf., Minsk, BGU, 15.03.2017, Minsk, pp. 163-168.
  • Grzesiak J. (1999), Sprawność motoryczna studentów Wyższej Szkoły pedagogicznej a wybór kierunku studiów, [in:] Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, Wydawnictwo Promocyjne “Albatros”, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, pp. 249-252.
  • Martin R., Saller K. (1957), Lehrbuch der Anthropologie, Fischer Verlag, Stuttgart.
  • Panjukov M. V. (2011), Morfofunkcionalnye priznaki fizicheskogo razvitija i fizicheskikh vozmozhnostejj u studentov s razlichnojj sportivnojj specializaciejj i u sportsmenov vysokogo razrjada, M. V. Panjukov, V. P. Plotnikov, A. V. Chogovadze, L. B. Andronova, N. A. Zelenskaja, Lechebnaja fizkultura i sportivnaja medicina, pp. 31-35.
  • Rodziewicz-Gruhn J., Połacik J. (2014), Poziom wybranych cech somatycznych, subiektywnej oceny zdrowia i sprawności fizycznej u studentów Instytutu Kultury Fizycznej i Turystyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Kultura Fizyczna, t. XIII, nr 2, pp. 197-212.
  • Tatarczuk J. (2006), Biospołeczne uwarunkowania rozwoju somatycznego i sprawność motoryczna wybranych grup młodzieży akademickiej, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
  • Uljanov D. A. (2014), Dinamika pokazatelejj morfofunkcionalnogo sostojanija u studentov specialnogo medicinskogo otdelenija razlichnykh kursov obuchenija, D.A. Uljanov, Teorija i praktika fizicheskojj kultury, 10, pp. 19-22.
  • Wandycz A., Asienkiewicz R. (2018), Dymorfizm cech morfofuncjonalnych młodzieży Uniwersytetu Zielonogórskiego w świetle wyboru kierunku studiów, [in:] Zdrowie publiczne standardem dobrostanu, (Eds) R. Asienkiewicz, K. Markocka-Mączka, M. Biskup, Lublin,Wydawnictwo Naukowe NeuroCentrum,pp. 281-292.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.mhp-c6f257e0-0b8f-4aae-849f-7fb88d1c628a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.