EN
Przedmiotem artykułu jest przedstawienie prawnych aspektów funkcjonowania polityki konkurencji w okresie kryzysu. Okres kryzysu gospodarczego powoduje konieczność zmiany celów różnych polityk publicznych i harmonizacji tych celów. Celem artykułu jest przedstawienie obszarów, w których polityka konkurencji może ustępować innym celom publicznym. Wskazane zostały prawne instrumenty służące relatywizacji zakazu antykonkurencyjnej aktywności przedsiębiorców. Omówiono w szczególności: problematykę karteli kryzysowych, akceptację lub wręcz promowanie antykonkurencyjnych koncentracji oraz liberalizację polityki dopuszczalności pomocy publicznej. Przeprowadzone badania dowodzą, że w okresie kryzysu gospodarczego państwo, realizując politykę konkurencji, wykorzystuje inne instrumenty niż w okresie prosperity. Dokładna analiza podjętych działań – w szczególności w zakresie pomocy publicznej – budzi jednak poważne wątpliwości, czy intensywność i zakres interwencji władz publicznych są uzasadnione. W trakcie dokonywanej analizy zastosowano metodę dogmatyczną oraz komparatystyczną.