Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 7 | 13-14 | 151-167

Article title

Artysta w l'univers concentractionaire. "Kornblumenblau" Leszka Wosiewicza jako traktat o sztuce

Content

Title variants

EN
The Artist In L’univers Concentrationnaire. Leszek Wosiewicz’s “Kornblumenblau” As a Treaty About Art

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The Artist In L’univers Concentrationnaire. Leszek Wosiewicz’s “Kornblumenblau” As a Treaty About Art The author of the essay considers Leszek Wosiewicz’s Kornblumenblau as a film about art and focuses on the self reflexive elements present in the film, particularly those referring to film conventions. This analysis examines the film in the context of the reflections about the meaning of art in totalitarian systems and situation of the artist in the reality of the concentration camp. Kornblumenblau depicts degenerated art as depriving of freedom and rescue, becoming another tool of oppression. Dehumanizing power of this art points at the final decay of man in the epoch of gas chambers.
EN
The author of the essay considers Leszek Wosiewicz’s Kornblumenblau as a film about art and focuses on the self reflexive elements present in the film, particularly those referring to film conventions. This analysis examines the film in the context of the reflections about the meaning of art in totalitarian systems and situation of the artist in the reality of the concentration camp. Kornblumenblau depicts degenerated art as depriving of freedom and rescue, becoming another tool of oppression. Dehumanizing power of this art points at the final decay of man in the epoch of gas chambers.

Year

Volume

7

Issue

Pages

151-167

Physical description

Dates

published
2009-06-13

Contributors

  • Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • S. Schoiimeyer, Twórczość artystyczna w Auschwitz w latach 1940-1945 - pomiędzy sztuką na żądanie a wolną twórczością, w: Sztuka w Auschwitz 1940-1945, pod red. J. Kaumkóttera, Beriin 2005, s. 83.
  • M. Przylipiak, Nędza sztuki, „Kino" 1990, nr 3.
  • P. Levi, Pograleni i ocaleni, przeł. S. Kasprzysiak, Kraków 2007, s. 176.
  • L. Musiał, Inscenizacja polityki w III Rzeszy, w: Sztuki piękne w III Rzeszy. W przeddzień 7o. rocznicypalenia książek: io V1933-io V2003, pod red. H. Orłowskiego, Poznań 2004, s. 19, 25.
  • L. Wosiewicz, Widocznie tak musiało być. Rozmawia Andrzej Mol, w: M. Wróbel, Tadziowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau" Leszka Wosiewicza, „Kwartalnik Filmowy" 2000, nr 29130, s. 109¬ red. M. Hendrykowskiego, Konin 1998, s. 297.
  • E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologiiprzedstawiania obrazowego, przeł. Jan Zarański, Warszawa 1981, s. 102.
  • Z. Bauman, Nowoczesność i zagłada, przeł. F. Jaszuński, Warszawa 1992, s. 131.
  • M. Hendrykowski, Słownik gatunków filmowych, Wrocław 2001, s. 149.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_i_2009_13_14_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.