Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 18 | 27 | 317-331

Article title

Pozorna lekkość bytu - estetyzacja w fotografii dokumentalnej

Content

Title variants

EN
The simulacre lightness of being – aestheticization in documentary photography

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The simulacre lightness of being – aestheticization in documentary photography The starting point for analyzing aestheticization processes in contemporary documentary photography in this text are both the “poetic” images of lightness in literature and culture analyzed in a lecture by Italo Calvino (Six Memos for the Next Millennium) and the critical thought of Wolfgang Welsch on intentional aestheticization processes in the real world. According to Welsch, these processes, through specific procedures of “lavishing lightness”, cease to be a binding image of the world and become part of a culture game (Grenzgange der Asthetik). Examples selected for analysis include award-winning documentary photography, including war photography, represented by the work of Georges Merillon, Sebastiao Salgado, Luc Delahaye, Simon Norfolk and Tim Hetherington. These ‘aestheticization procedures’ are outlined in this text in the context of the history of photography perceived as its “struggle” for a place in the history of art, as well as in the context of the theoretical considerations which accompany these processes.

Year

Volume

18

Issue

27

Pages

317-331

Physical description

Dates

published
2016-10-09

Contributors

  • Lodz Film School

References

  • ahel, 2004, The End of the Road, Oakland, CA.
  • Belting H., 2007, Antropologia obrazu, przeł. M. Bryl, Kraków.
  • Berkeley G., 2005, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, przeł. J. Salamon, http://www.pistis.pl/biblioteka/Berkeley%20-%20Traktat%20o%20zasadach.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
  • Calvino I., 1996, Wykłady amerykańskie, przeł. A. Wasilewska, Gdańsk.
  • Cotton Ch., 2010, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków.
  • Cymer A., 2009, 10 najbogatszych fotografów świata: Sebastiao Salgado, http://www.swiatobrazu.pl/10-najbogatszych-fotografow-swiata-sebastiao-salga-do-17683.html> [dostęp: 15.09.2014].
  • Edwards S., 2014, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków.
  • Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography, 2008, ed. J. Hannavy, New York.
  • Gershoni S., Kobayashi H., 2005, How We Look At Photographs: Lightness Perception and Aesthetic Experience, http://www.psycho.hes.kyushu-u.ac.jp/~lab_miura/Kansei/Workshop/proceedings/O-203.pdf> [dostęp: 10.09.2014].
  • Kędzielawska G., 2012, Przewodnik dokumentalisty, Łódź.
  • Lechowicz L., 2013, Historia fotografii 1839–1939, t. 1, Łódź.
  • Lorenz K., 2003, Tak zwane zło: Społeczne zachowania człowieka, przeł. A.D. Tuszyńska, Warszawa.
  • Markiewicz P., Przybysz P., 2007, Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni, w: Obrazy w umyśle, red. P. Francuz, Warszawa.
  • Migrations, 2000, New York.
  • Mistycyzm–Sebastião Salgado „Kopalnia złota Serra Pelada”
  • http://fotodinoza.blogspot.com/2014/01/mistycyzm-sebastiao-salgado-kopalnia.html> [dostęp: 5.09.2014].
  • Olechnicki K., 2003, Antropologia obrazu, Warszawa.
  • Pijarski K., 2013, (Po)nowoczesne losy obrazów: fotografia między
  • archiwum a opowieścią, Łódź.
  • Pluta A., 2014, Salgado – etyczny wymiar fotografii „Magazyn Sztuka” Portal Kulturalny, http://www.mgzn.pl/artykul/1340/salgado-etyczny-wymiar-fotografii> [dostęp: 12.09.2014].
  • Pontremoli E., 2007, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
  • Potocka M.A., 2010, Fotografia, Warszawa.
  • Przybysz P., Markiewicz P., 2005, Mózg smakuje sztuki piękne, "Charaktery” 11(117), s. 37–39.
  • Rouille A., 2007, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Kraków.
  • Salgado S., 2009, An Uncertain Grace with essays by E. Galeano, F. Ritchin, http://pulsemedia.org/2009/04/26/the-kind-of-things-he-writes/
  • [dostęp: 5.09.2014].
  • Sontag S., 2009, O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków.
  • Sontag S., 2010, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków.
  • Sullivan B., 2003, The Real Thing: Photographer Luc Delahaye, www.artnet.com/magazine/features/sullivan/sullivan4-10-03.asp> [dostęp: 29.09.2014].
  • The Children: Refugees and Migrants, 2000, New York.
  • Vinci Leonardo da, 2006, Traktat o malarstwie, przeł. M. Rzepińska, Gdańsk.
  • Welsch W., 2005, Estetyka poza estetyką, przeł. K. Guczalska, Kraków.
  • Woodham-Smith C., 1953, The Reason Why, London, https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Fenton> [dostęp: 5.09.2014].
  • Workers: Archaeology of the Industrial Age 1993, London.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_i_2016_27_21_
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.