Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 9 | 9-25

Article title

„Inny” w klasie szkolnej

Authors

Content

Title variants

EN
The “other” in the classroom

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The article features a description and an analysis of the ‘other’ in the classroom – i.e. a student who differs (significantly) from their peers through, for example, a distinct personality trait, behavior, looks, background or religion. It also demonstrates how a classroom and the ‘other’, function in terms of their mutual dependencies. Finally, the article discusses effective educational methods designed for a classroom, where the ‘other’ is present.
EN
The article features a description and an analysis of the ‘other’ in the classroom – i.e. a student who differs (significantly) from their peers through, for example, a distinct personality trait, behavior, looks, background or religion. It also demonstrates how a classroom and the ‘other’, function in terms of their mutual dependencies. Finally, the article discusses effective educational methods designed for a classroom, where the ‘other’ is present.

Year

Issue

9

Pages

9-25

Physical description

Dates

published
2015-06-15

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • ABRAMOWICZ M., Wielka nieobecna. Raport z badań, Wyd. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
  • ADAMSKA-STAROŃ M., Obraz innego w perspektywie studentów Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, [w:] Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne, tom 7, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.
  • ARONSON E., BRIDGEMAN D., „Grupy układankowe” a klasa szkolna po zniesieniu segregacji rasowej: w dążeniu do wspólnych celów, [w:] Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, red. E. Aronson, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • ARONSON E., WILSON T.D., AKERT R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
  • BANY M.A., JOHNSON L.V., Classroom Group Behavior, Tha Macmillan Company, New York 1964.
  • BEE H., Psychologia rozwoju człowieka, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2004.
  • BIERMAN K.L., Peer Rejection. Developmental Processes and Intervention Strategies, The Guilford Press, New York – London 2004.
  • CHRZANOWSKA I., Osoba niepełnosprawna w przestrzeni społecznej, [w:] Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem, red. A. Cybal-Michalska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
  • DEPTUŁA M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
  • DROŻDŻOWICZ L., Ogólna teoria systemów, [w:] Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
  • GARBIEC M., Kategoria inności wobec problemów integracji – różnicowania, [w:] Podstawy edukacji. Trendy cywilizacyjne, tom 7, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.
  • GIDDENS A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • HAMER H., Demon nietolerancji, WSiP, Warszawa 1994.
  • JANOWSKI A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2010.
  • JANOWSKI A. STACHYRA R., Prestiż ucznia wśród rówieśników, WSiP, Warszawa 1985.
  • KAWULA S., Wielorakość kultur w dyskursie pedagogiki społecznej, Epistheme, Olsztyn 2008.
  • KOZAK A., Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wydawnictwo HELION, Gliwce 2010.
  • MELOSIK Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
  • MUSIALSKA K., Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011.
  • MUSZYŃSKI H., Nauczyciel w świecie medialnym, [w:] Neodidagmata 33/34, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.
  • MUSZYŃSKI H., Wychowanie moralne w zespole, WSiP, Warszawa 1974.
  • NIKITOROWICZ J., Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej, [w:] O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000.
  • OBUCHOWSKA I., Adolescencja, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • OBUCHOWSKI K., Przez galaktykę potrzeb, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1995.
  • OYSTER C.K., Grupy, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2002.
  • RUDNICKA M., Ja i inni czyli grupa, [w:] Człowiek i psychologia, red. J. Rybakiewicz, Wydawnictwo Park, Bielsko Biała 2005.
  • SENDYK M., Klasa szkolna jako miejsce doświadczeń społecznych uczniów, [w:] „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje” 2001/Nr 2.
  • SZPUNAR O., Maks i lekcja tolerancji, Gazeta Wyborcza, 11–12 kwietnia 2015.
  • TOMASZEWSKA H., Nastolatki w sieci i o sieci. Warszawscy licealiści jako użytkownicy i krytycy Internetu, [w:] Między nieuchronnością a możliwością – wychowanie w warunkach zmiany, red. A. Przecławska, A. Wiłkomirska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
  • URBAN B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • TURNER J.S., HELMS D.B., Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa 1999.
  • VASTA R., HAITH M.M., MILLER S.A., Psychologia dziecka, PWSiP, Warszawa 1995.
  • WOJCISZKE B. Psychologia społeczna, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2011, 2012.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_ikps_2015_9_01
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.