Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 24 | 169-184

Article title

Socjopsychologiczne mechanizmy nauczania i uczenia się języków obcych

Authors

Content

Title variants

EN
Sociopsychological mechanisms of learning and teaching foreign languages

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article presents learning and teaching foreign languges from two perspectives: the social and psychological ones. The first subparagraph draws the attention to the social and psychological aspects of the communication at a foreign language lesson. Then is described the role of the teacher, whereas the last section shows the individual features of a language learner which influence his success in mastering a foreign language.

Keywords

Year

Volume

24

Pages

169-184

Physical description

Dates

published
2011-12-15

Contributors

author
  • Warszawa

References

  • Arcisz, Arkadiusz (2003): „Psychologiczne aspekty procesu uczenia się języka obcego”. [w]: Komorowska, Hanna: Reforma w nauce języka obcego. Nowe programy i podręczniki. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 9-23.
  • Bauman, Katarzyna (2005): „Bariery psychiczne w procesie uczenia się języka obcego”. Języki Obce w Szkole 5, 28-33.
  • Dakowska, Maria (2005): Teaching English as a Foreign Language. A guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dakowska, Maria (2001): Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
  • Figarski, Władysław (2003): Proces glottodydaktyczny w szkole. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Fisher, Robert (1999): Uczymy, jak się uczyć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Grucza, Franciszek (1997): „Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki”. [w:] Dakowska, Maria/Grucza, Franciszek: Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 7-19.
  • Grygielska-Michalak, Hanna (2009): „Nauka języka obcego a poznawanie siebie”. Język obce w szkole 3, 30-33.
  • Komorowska, Hanna (2009): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
  • Kupisiewicz, Czesław (2005): Podstawy dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Kurcz, Ida (1992): Pamięć. Uczenie się. Język.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mróz, Tadeusz, Siwińska, Małgorzata (2008): Przewodnik do studiowania dydaktyki ogólnej dla nauczycieli i kandydatów na nauczycieli. Głogów: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.
  • Niebrzydowski, Leon (1995): Psychologia wychowawcza i społeczna. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
  • Pawlak, Mirosław (2001): „Praca w grupach na lekcjach języka obcego”. Języki Obce w Szkole 4, 13-19.
  • Sigrist, Renata (2009/2010): „Jak uczyć, aby nauczyć, czyli skuteczne metody nauczania języka obcego”. Języki obce w szkole 6, 58-63.
  • Sion, Chris (2001): Creating Conversation in Class. Student-centred interaction. Surrey: Delta Publishing.
  • Sulikowska, Anna (2005) „Psychologiczne badania nad pamięcią i ich implikacje dla glottodydaktyki”. Języki obce w szkole 2, 22-31.
  • Szeliga, Kinga (2008): „Większe możliwości maluchów?”. [w:] Fordoński, Krzysztof/Łukasik, Marek: Piękno języka specjalistycznego a precyzja języka literackiego. Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych, 61-66.
  • Szplit, Agnieszka (2001), „Bariery psychiczne uczniów”. Języki obce w szkole 1, 22-25.
  • Włodarski, Ziemowit (1976), Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_il_2011_24_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.