Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 13 | 1 | 105-116

Article title

Edukacja a „tło migracyjne” – europejskie doświadczenia i dylematy w drodze do integracji

Content

Title variants

EN
Education and migration – European experiences and dilemmas towards integration

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Poland is about to face social changes caused by a huge number of refugees and immigrants heading towards Europe. Not all of them come from societies whose culture is close to ours. The crisis of the peaceful idea of coexistence of cultures ((Multikulti) inspires us to analyse the European experience in the process of building integrated society and to draw conclusions. In this way we can avoid repeating some mistakes of other countries. In this situation, education must be a strong foundation of a state policy.

Year

Volume

13

Issue

1

Pages

105-116

Physical description

Dates

published
2018-06-15

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski

References

  • Abstimmungen in drei Ländern: Die Ergebnisse der Landtagswahlen im Überblick. (2016). http://www.spiegel.de/politik/deutschland/wahlen-2016-die-ergebnisse-der-landtagswahlen-im-ueberblick-a-1082093.html, dostęp: 14.06.2016.
  • Bloed P., Masur J. (2015). Werden wir alle ärmer?. „Focus Money” nr 44, s. 36–43.
  • Błeszyński K.M. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa.
  • Brytyjczycy sobie, imigranci sobie. (2015). „Cooltura” nr 35, s. 37.
  • Buschkowsky H. (2013). Neukölln ist überall. Berlin.
  • Buschkowsky H. (2016). Die andere Gesellschaft. Berlin.
  • Delors J. (red.). (1988). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO, przeł. W. Rabczuk. Warszawa.
  • Hirsi Ali A. (2015). Nomadka, przeł. E. Krawczyk. Warszawa.
  • Hirsi Ali A. (2016). Heretyczka, przeł. J. Żuławnik. Warszawa.
  • Integracja przez sport i wykształcenie. http://www.idsub.de/ dostęp: 15.04.2019.
  • Kapica-Curzytek J. (2010). Nauczyciel w szkole jako „culture broker” (pośrednik kulturowy) wobec uczniów obcokrajowców. „Kultura i Edukacja” nr 1, s. 95–107.
  • Kelek N. (2015). Chaos der Kulturen. Die Debatte um Islam und Integration. Köln.
  • Kuper S. (2012). How we can beat the far right. „Financial Times Magazine”, September 22–23, s. 7.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, Nauka dzieci przybywających z zagranicy w polskim systemie edukacji(2018). https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-dzieci-przybywajacych-z-zagranicy-w-polskim-systemie-edukacji, dostęp 15.04.2019.
  • Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa.
  • Rosiak D., Al-Azmeh A., (2015). Islam i przemoc. „Tygodnik Powszechny” nr 50, s. 14–17.
  • Rütli School, https://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%BCtli_School, dostęp: 15.04.2019.
  • Stelmach M. (2008). Obcy w naszej klasie. „Polityka” nr 10, s. 81–85.
  • Strachota K., Pięciak W. (2015). Wszystkie drogi prowadzą do Syrii. „Tygodnik Powszechny” nr 48, s. 41–42.
  • Szahaj A. (2010). E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności. Kraków.
  • Traub J. (2016). Zmierzch raju. „Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny”, 27 lutego, nr 9, s. 12–13.
  • Tyszecka A. (2016). Jesteśmy stąd. „Polityka” nr 13, s. 110–114.
  • Winnicka E., Starczewska K. (2015). Kolorowanie biało-czerwonego. „Polityka” nr 46, s. 26–28.
  • Wróbel R. (2010). Imigranci się nie asymilują – mówi kanclerz Merkel, http://www.rp.pl/artykul/550482-Imigranci-sie-nie-asymiluja---mowi-kanclerz-Merkel.html, dostęp: 7.06.2016.
  • Wygrał po „gorzkiej i brutalnej walce”. Światowe media o nowym burmistrzu Londynu. (2010). http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/swiatowa-prasa-komentuje-wybor-nowego-burmistrza-lodynu,641796.html, dostęp: 14.06.2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2018_13_8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.