Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2009 | 33 | 29-40

Article title

Niepełnosprawność i specjalne potrzeby edukacyjne w świetle polskiej i brytyjskiej poprawności politycznej

Content

Title variants

EN
Disability and Special Education Needs in the light of Polish and British Political Correctness

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The main goal of this article is to describe the legal status and situation of disabled learners in Poland, the UK and in other European countries. The author wishes to analyze whether the trends advocated by the principles of Political Correctness (PC) have influenced the language used in the educational context, and, in particular, towards students of special education needs (SEN). The article attempts to demonstrate that neither English nor Polish are sufficiently polite in terms of describing, categorizing, evaluating or naming all the learners, who, owing to their mental or physical impairment, have Special Educational Needs.

Keywords

Journal

Year

Issue

33

Pages

29-40

Physical description

Dates

published
2019-09-24

Contributors

  • Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych Katowice

References

  • Allan, K. and K. Burridge. 1991. Language Used As Shield and Weapon. New York: Oxford University Press.
  • Bańko, M. 2005. Słownik Peryfraz czyli wyrażeń omownych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dąbrowska, A. 1993. Eufemizmy współczesnego języka polskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
  • Dąbrowska, A. 2005. Słownik Eufemizmów Polskich czyli w rzeczy mocno, w sposobie łagodnie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Grodziński, E. 1980. Wypowiedzi performatywne. Z aktualnych zagadnień filozofii języka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Kita, M. 2005. Językowe rytuały grzecznościowe. Katowice: Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach.
  • Marcjanik, M. 2001. ”Etykieta językowa” w Współczesny język polski. Lublin: UMCS.
  • Marcjanik, M. 2007. Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • McMinn, J. 2006. Supporting Children with Speech and Language Impairment and Associated Difficulties. Continuum: London.
  • Krasowicz-Kupis,G. i K. Wiejak. 2008. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci (WISC-R) w Praktyce Psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mazińska, M. 2004. Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
  • Rees, N. 1994. The Politically Correct Phrasebook. What they say you can and cannot say in the 1990s. London: Bloomsbury.
  • Rees, N. 2006. A Man about a Dog. Euphemisms & Other Examples of Verbal Squeamishness. London: Harper Collins Publishers.
  • Rzeżnicka-Krupa J., „Językowy obraz niepełnosprawności (komunikat z badań)”. W: Integracja osób niepełnosprawnych, (red.) Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D., Wyd. UMCS, Lublin 2003, 87 – 88.
  • Strong, J. and M. Flanagan. 2005. AD/HD For Dummies. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
  • Waterhouse, S. 2000. A Positive Approach to Autism. London: Jessica Kingsley Publishers Ltd.
  • Woodford, K. and G. Jackson (eds. et. al.) 2003. Cambridge Advanced Learner’s Dictionary. Version 1.0 on CD-Rom based on the printed edition of Cambridge Advanced Learner’s Dictionary. Copenhagen: Cambridge University press.
  • INNE:
  • Smyth, B. “How do we meet the challenge of diversity?” in SCAN vol. 24 no.3 August 2005; http://www.schools.nsw.edu.au/media/downloads/schoolsweb/studentsupport/programs/disability/challenge.pdf DW 15.11.2007.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami
  • The Disability and Discrimination Act (1995)
  • Children Act (1989),
  • The Education Act (1996)
  • Special Education Needs Code of Practice (2001)

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2009_33_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.