Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010 | 34 | 133-146

Article title

Językoznawstwo kognitywne w nauczaniu języków obcych: projekt gramatyki

Content

Title variants

EN
Cognitive linguistics in teaching foreign languages: a visual grammar project based on the example of the French subjunctive

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article focuses on a visual grammar project, a strategy which uses notions of cognitive and semantic schemes, the use of prototype and semantic invariant described by cognitive linguistics. The article also includes suggestions concerning the use of the method to teach the French subjunctive.

Keywords

Journal

Year

Issue

34

Pages

133-146

Physical description

Dates

published
2019-09-24

Contributors

  • Uniwersytet Śląski

References

  • Banyś, W. i Desclés, J.-P. 1997. « Dialogue à propos des invariants du langage ». Studia kognitywne 2: 11 – 36.
  • Boularès, M. i Frérot, J.-L. 1997. Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Paris: Clé International.
  • Dąmbska-Prokop, U. 1994. Nowa gramatyka języka francuskiego. Kraków, Częstochowa: Viridis, Edukator.
  • Desclés, J.-P. 1990. Langages applicatifs, langages naturelles et cognition. Paris: Hermès.
  • Desclés, J.-P. 1993. « Relations casuelles et schèmes sémantico-cognitifs ». Langages 113: 113 – 125.
  • Descotes-Genon, C., Morsel, M.-H. i Richou, C. 1993. L’Exercisier, Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.
  • Kleiber, G. 1990. La sémantique du prototype, Paris: PUF.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2003. Repetytorium gramatyczne, Poznań: LektorKlett.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2005. «Obrazowanie zjawisk gramatycznych. Projekt gramatyki wizualnej». Jęz yk a kultura 8: 57 – 69.
  • Kwapisz-Osadnik, K. 2008. «Gramatyka wizualna w nauczaniu języków obcych (na przykładzie francuskiego trybu warunkowego conditionnel)» (w) Nowe perspektywy dydaktyki jęz yków obcych (red. M. Jodłowiec). Kraków: Wyd. Tertium.
  • Lakoff, G. 1987. Women, Fire and Dangerous Thinks. Chicago: The Univ. of Chicago Press.
  • Langacker, R. 1987. Foundations of Cognitive Grammar, Stanford: Stanford Univ. Press.
  • Langacker, R. 1995. Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin: Wyd. UMCS.
  • Miczka, E. 2002. Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu. Katowice: Wyd.UŚ.
  • Rosch, E. 1977. Cognition and Categorization, New Jersey: Hillsdale.
  • Spitzer, M.2008. Jak ucz y się mózg. Warszawa: PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_n_2010_34_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.