Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1(45) | 309-324

Article title

Uniwersytet bez idei

Content

Title variants

EN
The university without idea

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Dorobek Kongresu Kultury Akademickiej, który odbył się w 2014 r. w Krakowie, zawarto w pracy Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Jest to krytyka współczesnych trendów w szkolnictwie wyższym i sugeruje restytucję XIX-wiecznego modelu uniwersytetu. W artykule podjęto próbę polemiki z argumentami krytycznymi zarysowanymi w wystąpieniu inauguracyjnym Piotra Sztompki oraz wyjaśniono, dlaczego powrót do idei Humboldta jest mało realny. Ponadto przedstawiono te elementy strategii instytucjonalnej, które mogłyby się w polskim kontekście sprawdzić, gdyby działania podjęto w krótkiej perspektywie czasowej.
EN
Achievements of Congress of Academic Culture that took place in Cracow in 2014 were clarified in work titled The idea of the university. Reactivation. This book is a critique of contemporary trends in higher education and suggests restitution of the nineteenth-century model of university. In the article author attempted to contest the critical arguments outlined in the opening remarks of Piotr Sztompka. In the second part, author wanted to explain why a return to the idea of Humboldt is a pipe dream. Finally, in third section one presented these elements of institutional strategy, that could work in Polish context, if only reforms have been performed now.

Year

Issue

Pages

309-324

Physical description

Dates

published
2015-12-01

Contributors

References

  • Amaral, A., Kogan, M., Gornitzka, Å. (red.) (2007). Reform and change in higher education. Analysing policy implementations. Dordrecht: Springer.
  • Antonowicz, D., Gorlewski, B. (2011). Demograficzne tsunami. Warszawa: Instytut Sokratesa.
  • Antonowicz, D., Jongbloed, B. (2015). Jaki ustrój uniwersytetu? Reformy szkolnictwa wyższego w Holandii, Portugalii i Austrii: wnioski dla Polski. Warszawa: Ernst & Young.
  • Banerski, G., Gryzik, A., Matusiak, K.B., Mażewska, M., Stawasz, E. (2009). Przedsiębiorczość akademicka. Raport z badania. Warszawa: PARP.
  • Buranen, L., Ray, A.M. (red.) (1999). Perspectives on plagiarism and intellectual property in a postmodern world. New York: University Press.
  • Cichorzewska, M. (2014). Tutoring w kształceniu akademickim. Edukacja – Technika – Informatyka. 5: 221-228.
  • Clark, B. (1998). Creating entrepreneurial universities: organisational pathways of transition. Oxford: Pergamon Press.
  • Coyle, D. (2012). Kod talentu. Jak zostać geniuszem. Warszawa: Wyd. Szachowe Penelopa.
  • Eurostat (2015). Education and training. http://ec.europa.eu/eurostat/web/education-and-training/data/main-tables [5.11.2015].
  • Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: NCK.
  • Fryzeł, B. (2005). Kultura korporacyjna. Poglądy, teorie, zarządzanie. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Goćkowski, J., Kisiel, P. (red.) (1994). Patologia i terapia życia naukowego. Kraków: Universitas.
  • Heller, M. (2009). Jak być uczonym. Kraków: Znak.
  • Intencje i skutki reformy szkolnictwa wyższego – dyskusja redakcyjna (2012). Kultura i Społeczeństwo. 1: 3-36.
  • Jastrzębska, L. (2015). Na kłopoty – konsolidacja. http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=982:na-klopoty-konsolidacja&catid=114&Itemid=248 [5.11.2015].
  • Karwat, A. (oprac.) (2005). Czy twórczość jest obowiązkiem naukowca? Sprawy Nauki. Biuletyn MNiSzW. http://www.sprawynauki.waw.pl/?section=article&art_id=1895 [4.11.2015].
  • Kiełb-Starczewska, E. (2012). Nauczyciel akademicki wobec zadań naukowych i dydaktycznych a udział mass mediów w jego pracy wychowawczej z młodzieżą studencką. http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/43_Starczewska_2012.pdf [25.01.2016].
  • Kodeks etyki pracownika naukowego (2012). Załącznik do uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z 13.12.2012 r.
  • Kościelniak, C., Makowski, J. (red.) (2011). Wolność, równość, uniwersytet. Warszawa: Instytut Obywatelski.
  • Kulczycki, E. (2015). Skazani na punktozę. http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/skazani-na--punktoze/ [15.10.2015].
  • Kwiek, M. (2010). Finansowanie szkolnictwa wyższego w Polsce a transformacje finansowania publicznego szkolnictwa wyższego w Europie, CPP RPS. 16. http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/CPP_RPS_vol.16_Kwiek.pdf [25.01.2016].
  • Kwiek, M. (2015a). The European research elite: a cross-national study of higly productive academics in 11 countries. Higher Education. 9910. http://link.springer.com/article/10.1007/s10734-015-9910-x/fulltext.html [25.01.2016].
  • Kwiek, M. (2015b). The University and the state in Europe. The uncertain future of the traditional social contract. W: R. Barnett, M. Peters (red.). The global university (t. 2: 2-21). New York: Peter Lang. http://www.cpp.amu.edu.pl/kwiek/pdf/Kwiek_for_Ron_Barnett_Final. pdf, [25.01.2016].
  • Kwiek, M. (2015c). Academic entrepreneurialism and changing governance at universities. Evidence from empirical studies. W: M. Reihlen, J. Frost, F. Hattke (red.). Multi-level governance of universities: The role of strategies, structures and controls. Dordrecht: Springer. http://www.cpp.amu.edu.pl/kwiek/pdf/Kwiek_Entrepreneurialism_Spriner_2015.pdf [25.01.2016].
  • Labouvie-Vief, G., Blanchard-Fields, F. (1982). Cognitive ageing & psychological growth. Ageing & Society. 2(2): 183-209.
  • Martino, J.P. (1992). Science Funding. Politics and Porkbarrel. New Brunswick – London: Transaction Publishers.
  • North, D.C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press.
  • OECD (2008). Universities, innovation and entrepreneurship. Criteria and examples of good practice. http://www.oecd.org/cfe/leed/43201452.pdf [4.11.2015].
  • Pacholski, L. (2015). Wystąpienie podczas debaty „Polskiej nauki życie na niby. Jak z tego wyjść?”. Wrocław 10.06.2015. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/naukapolska-debata-wewroclawiu-zycie-na-niby-polskiej-nauki-jak-z-tego-wyjsc/ [4.11.2015].
  • Pinheiro, R., Geschwind, L., Aarrevaara, T. (2013). Mergers in higher education and beyond: stocktaking and assessment. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:815407/FULLTEXT01.pdf [4.11.2015].
  • Pisera, J. (2006). Kanon czy jego dezintegracja? Oceny, diagnozy, polemiki, kontrowersje. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. 8: 539-550.
  • Popławski, W., Markowski, M., Forkiewicz, M. (2013). Przedsiębiorczość polskich szkół wyższych. Diagnoza, uwarunkowania, perspektywy. Raport z badań. Toruń: WSB.
  • Skodvin, O.-J. (2014). Merger as an instrument to achieve quality in HE? Rhethoric or reality? Paper presented at EAIR 36th Annual Forum in Essen, Germany.
  • Szlachta, B. (2013). O problematyczności (niektórych) liberalnych prób ustanawiania uniwersalnie ważnych „zasad racjonalności współdziałań”. W: J. Górniak, J. Hausner, S. Mazur (red.). Zarządzanie Publiczne. 2-3(24-25): 44-52.
  • Wieczorek, J. (2003). Mobbing uczelniany. Obywatel. 6(14): 11-13.
  • Wieczorek, J. (2010). Etyka i patologie polskiego środowiska akademickiego. Kraków: Niezależne Forum Akademickie.
  • Wroński, M. (2010). Profesorskie plagiaty. Forum Akademickie. 6. https://forumakademickie.pl/fa/2010/06/profesorskie-plagiaty/ [4.11.2015].
  • Wylęgała, A. (2014). Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich „ziem odzyskanych”. Toruń: UMK.
  • Zabel, M., Rafajłowicz, E., Dahlig-Turek, E., Hanke, W., Mach, B., Brzeziński, P. (2014). Punktoza, czyli wskaźniki bibliometryczne stosowane przez KEJN w ocenie parametrycznej jednostek naukowych. Forum Akademickie. 9. https://forumakademickie.pl/fa/2014/09/punktoza/ [4.11.2015].
  • Zając, Cz. (2012). Kulturowe i personalne problemy zarządzania zasobami ludzkimi w międzynarodowych grupach kapitałowych w świetle badań empirycznych. Human Resource Management. 6: 71-87.
  • Zarycki, T. (2012). Polskie nauki społeczne w świetle hipotezy peryferyjnej dualności. Zagadnienia Naukoznawstwa. 195 (1): 67-88.
  • Znaniecki, F. (1940). The social roles of the men of knowledge. New York: Columbia University Press.
  • Żylicz, M. (2006). Ocena parametryczna dzisiaj i jutro. Forum Akademickie. 6. http://www.forumakad.pl/archiwum/2006/06/22_ocena_parametryczna.html [4.11.2015].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_nsw_2015_1_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.