Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2017 | 21 | 2 |

Article title

IMAGOLOGIA: O ZASTOSOWANIU ETNICZNOŚCI DO NADAWANIA ŚWIATU SENSU

Authors

Content

Title variants

EN
IMAGOLOGY: ON USING ETHNICITY TO MAKE SENSE OF THE WORLD

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia teorię i metodę imagologii, dyskursywnego studium etnotypów (stereotypowych atrybucji charakteru narodowego). Imagologia posiada znaczącą renomę historyczną i akademicką, ale w świetle ostatnich ustaleń konieczne są przeformułowania, które obejmują: [a] zamianę kategoryzacji tradycji literackich z narodowo-modułowej na podejście polisystemowe; [b] upadek fikcji drukowanej jako przodującego medium narracyjnego na rzecz filmu, telewizji i innych mediów; [c] uświadomienie sobie, że etnotypy często funkcjonują w przysłoniętej formie (wykorzystane ironicznie lub jako „meta-obrazy”, lub ich obecność jest „banalna” albo znajduje się w tle, jako chwilowo zapomniana rama); [d] nowe „krzyżujące się” ujęcie kształtowania się tożsamości; [e] upadek eurocentryzmu i powstanie postnacjonalizmu. Te nowe wyzwania wymagają dopasowania do analizy imagologicznej, a obecny klimat polityki tożsamościowej także zdradza ciągłą, pilną potrzebę, by zwrócić uwagę na to, co pozostaje samym sednem zainteresowania imagologii: dekonstruowanie dyskursu esencjalizmu narodowego i etnicznego.
EN
This article outlines the theory and method of imagology, the discursive study of ethnotypes (stereotypical attributions of national character). Imagology has a respectable history and academic presence, but adjustments are needed in the light of recent developments. These include: [a] the replacement of the national- modular categorization of literary traditions by a polysystemic approach; [b] the decline of print fiction as a the premier narrative medium, and the rise of film, TV, and other media; [c] the realization that ethnotypes are often encountered in occluded form (deployed ironically or as “meta-images”; or in a «banal» or latent background presence, as dormant frames); [d] new, «intersectional» notions of identity formation; [e] the demise of Eurocentrism and the rise of postnationalism. While these emerging challenges call for an adjustment of imagological analysis, the present climate of identity politics also demonstrates an ongoing, indeed urgent need to address what remains the core business of imagology: deconstructing the discourse of national and ethnic essentialism.

Journal

Year

Volume

21

Issue

2

Physical description

Dates

published
2018-08-28

Contributors

author
  • Universiteit van Amsterdam

References

  • Arbonés Aran, Núria. Capturing the imaginary: Students and other tribes in Amsterdam. PhD thesis. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2015.
  • Blažević, Zrinka. „Global challenge: The (im)possibility of transcultural imagology”. Umjetnost riječi, 58.3–4 (2014). S. 354–367.
  • van Doorslaer, Luc. „Translating, narrating and constructing images in journalism: With a test case on representation in Flemish TV news”. Meta: Journal des traducteurs / Meta: Translators’ Journal, 57.4 (2012). S. 1046–1059.
  • van Doorslaer Luc, Flynn Peter, Leerssen Joep, red. Interconnecting Translation Studies and Imagology. Amsterdam: Benjamins, 2016.
  • Dyserinck, Hugo. Komparatistik: Eine Einführung. Wyd. 3. Bonn: Bouvier, 1991.
  • Dyserinck, Hugo. Ausgewählte Schriften zur Vergleichenden Literaturwissenschaft. Berlin: Frank &Timme, 2015.
  • Florack, Ruth. Bekannte Fremde: Zu Herkunft und Funktion nationaler Stereotype in der Literatur. Tübingen: Niemeyer, 2007.
  • Guyard, Marius-François. La littérature comparée. Paris: Presses Universitaires de France, „Que sais-je?”, 1951.
  • Imagology: The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Red. Beller, Manfred; Leerssen, Joep. Amsterdam: Rodopi, 2007.
  • Leerssen, Joep. Spiegelpaleis Europa: Europese cultuur als mythe en beeldvorming. Wyd. 3. Nijmegen: Vantilt, 2015.
  • Leerssen, Joep. „The rhetoric of national character: A programmatic survey”. Poetics today, 21 (2000). S. 265–90.
  • Leerssen, Joep. “Postmoderne belgitude, meta-images en de actualiteit van de imagologie”. Literaire belgitude littéraire: Hommage aan Sonja Vanderlinden. Red. S. Vanasten, M. Sergier. Louvain-la-Neuve: Presses universitaires de Louvain, 2011. S. 153–164.
  • Millas, Hercules. „Perceptions of conflict: Greeks and Turks in each other’s mirrors”. The long shadow of Europe: Greeks and Turks in the era of postnationalism. Red. O. Anastasakis, K. Nicolaidis, K. Öktem. Leiden: Brill, 2009. S. 95–114.
  • Pageaux, Daniel-Henri. „Image/imaginaire”. Europa und das nationale Selbstverständnis: Imagologische Probleme in Literatur, Kunst und Kultur des 19. und 20. Jahrhunderts. Red. H. Dyserinck, K.U. Syndram. Bonn: Bouvier, 1988. S. 367–80.
  • Perner, Claudia. „Dislocating imagology, and: How much of it can (or should) be retrieved?”. Postcolonial translocations: Cultural representation and critical spatial thinking. Red. M. Munkelt et al. Amsterdam: Rodopi, 2013. S. 29–44.
  • Ricoeur, Paul. Soi-meme comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
  • Stanzel, Franz Karl. „Der literarische Aspekt unserer Vorstellungen vom Charakter fremder Völker”. Anzeiger der phi.-hist. Klasse der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 111, 1974. S. 63–82.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_p_2017_21_13943
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.