Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1 | 121-132

Article title

Metodyka koncepcyjna – edukacyjna wartość narzędzi polonistycznych (analityczno-interpretacyjnych)

Authors

Content

Title variants

EN
Conceptual methodology - educational value of the Polish language tools (analytical and interpretative)

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article describes how by creating a database of teaching tools aimed at teachers and students in junior high school take a parallel reflection on the Polish language learning theory and its functional­ity. Such model of thinking which combines the practice and the theory is called a conceptual methodology. Conceptual methodology meets the practical and pragmatic expectations of teachers derived primarily from their everyday work experience with junior high school students. This conceptual methodology proposes concrete teaching solutions, but derived from a detailed analysis of the findings of teaching and thus from scientific thinking. The article highlighted the educational and research potential in the current model of thinking about education in the Polish language learning, not only in junior high schools.

Year

Issue

1

Pages

121-132

Physical description

Dates

published
2015-01-01

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Poznań

References

  • Bobiński Witold, 2004, Konteksty kulturowe w edukacji polonistycznej, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 217-237.
  • Jędrychowska Maria, 1996, W kręgu badań nad modelem dydaktyki literatury i języka polskiego, w: tejże, Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków, s. 11-130.
  • Kłakówna Zofia Agnieszka, 1998, Projektowanie sytuacji odbioru tekstów kultury, w: Kwiatkowska-Ratajczak M. i Wysłouch S. (red), Konteksty polonistycznej edukacji, Poznań, s. 108-121.
  • Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, 2004, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków.
  • Uryga Zenon, 1996, Lekcja literatury, w: tegoż, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków, s. 81-110.
  • Uryga Zenon, 2005, O potrzebie rozwijania teorii kształcenia polonistycznego, „Polonistyka”, nr 7.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2015_1_1_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.