PL
Artykuł porusza temat edukacji polonistycznej jako nośnika wartości. Analizuje propozycje rozwiązań metodycznych, z jakimi spotyka się uczeń współczesnej szkoły; rozważa, w jakich elementach struktury lekcji ukonkretniają się treści związane z kształceniem wartości, w jaki sposób są one modelowane. Tworzywo badawcze stanowią materiały zebrane przez studentów filologii polskiej UAM w czasie praktyki zawodowej realizowanej w różnych typach szkół. Uporządkowanie zebranych danych pozwala na konfrontację założeń teoretycznych z empirią życia szkolnego oraz wskazuje miejsca wspólne lub pomijane.
EN
The article deals with the subject of Polish language education as a carrier of values. Analyzes the proposals of methodological solutions that the student of a modern school meets. The article also considers which elements of the lesson relate to the learning of values and how they are modeled. The research material is composed of materials collected by students of Polish philology at the Adam Mickiewicz University in Poznań during the course of an internship carried out in various types of schools. Organizing the collected data allows to confront theoretical assumptions with the empirical one of school life, and indicates common or overlooked features.