Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 7 | 71-84

Article title

Software w szkolnym kształceniu polonistycznym, czyli o znaczeniu aktualizacji teorii dydaktycznych

Authors

Content

Title variants

EN
Software in Polish school education: about the meaning of importance of updating teaching theories

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł zawiera tezę wyjściową, że zadaniem edukacji polonistycznej jest nie tylko wprowadzanie młodych ludzi w tradycję kulturową, ale również objaśnianie im świata współczesnego. Rzeczywistość otaczająca uczniów powinna być trwałym punktem odniesienie w procesie nauczania. Skutkiem przyjęcia takiego założenia jest kolejna teza, iż wymaga to aktualizacji teorii dydaktycznych określających cele i sposoby nauczania i uczenia się. W artykule przedstawiono różne sposoby (wymiary) realizacji tego zadania oraz zarys propozycji czytania reportaży w perspektywie geopoetyki jako jeden z przykładów wspomnianej aktualizacji.
EN
The article contains a starting thesis that the task of Polish language education is not only to introduce young people into cultural tradition, but also explain to them the modern world. The reality surrounding students should be a permanent point of reference in the teaching process. The result of adopting such an assumption is another thesis that requires updating the didactic theories defining the goals and methods of teaching and learning. The article presents various ways (dimensions) of the implementation of this task and an outline of proposals for reading reportages in the perspective of geopoetics as one of the examples of the mentioned update.

Year

Issue

7

Pages

71-84

Physical description

Dates

published
2018-06-02

Contributors

author
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań

References

  • Bobiński Witold, 2011, Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, Kraków.
  • Carr Nicholas, 2013, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Rojek K. (przeł.), Gliwice.
  • Chrząstowska Bożena, 1987, Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa.
  • Czapliński Przemysław, 2016, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków.
  • Gandhi Leela, 2008, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Serwański J. (przeł.), Poznań.
  • Głowiński Michał, 1980, Szkolna historia literatury: wprowadzenie w tradycję, w: Olimpiada Literatury i Języka Polskiego. Założenia – oceny – postulaty, Chrząstowska B., Kostkiewiczowa T. (red.), Warszawa.
  • Horodecka Magdalena, 2017, Geograficzne kontinuum reprezentacji. Kaukaz Wojciecha Góreckiego, w: Geograficzne przestrzenie utekstowione, Karwowska B. , Konończuk E., Sidoruk E., Wampuszyc E. (red.), Białystok, s. 235-260.
  • Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Kraków.
  • Jenkins Henry, 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Bernatowicz M., Filiciak M. (przeł.), Warszawa.
  • Kasprzak Paweł, Kłakówna Zofia Agnieszka, Kołodziej Piotr, Regiewicz Adam, Waligóra Janusz, 2016, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń.
  • Kłakówna Zofia Agnieszka, 2003, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum, Kraków.
  • Kłakówna Zofia Agnieszka, 2016, Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków.
  • Kołodziej Piotr, 2013, Czas na obraz. Dzieło malarskie jako tekst i kontekst w szkolnym kształceniu humanistycznym (1880-1999), Kraków.
  • Koryś Izabela, Kopeć Jarosław, Zasacka Zofia, Chymkowski Roman, Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku. http://www.bn.org.pl/download/document/1492689764.pdf (dostęp: 20.10.2017).
  • Koziołek Krystyna, 2006, Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice.
  • Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.
  • Koziołek Ryszard, 2016, Dobrze myśli się literaturą, Wołowiec.
  • Lewicka Maria, 2012, Psychologia miejsca, Warszawa.
  • Myrdzik Barbara, 1999, Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej, Lublin.
  • Myrdzik Barbara, 2006, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin.
  • Nussbaum Martha C., 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona kształcenia ogólnego, Mączkowa A. (przeł.), Wrocław.
  • Pearson Allen T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Janowski A., Jankowski M. (przeł.), Warszawa.
  • Polakowski Jan, 1980, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy, Kraków.
  • Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, 2016, Wobalis M., Gis A. (red.), Poznań.
  • Rajewicz Danuta, 2012, Telewizja w edukacji polonistycznej. Obszary integracji, kształtowane kompetencje, Poznań.
  • Rybicka Elżbieta, 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków.
  • Spitzer Manfred, 2012, Jak uczy się mózg, Guzowska-Dąbrowska M. (przeł.), Warszawa.
  • Spitzer Manfred, 2016, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Guzowska M. (przeł.), Słupsk.
  • Spitzer Manfred, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Lipiński A. (przeł.), Słupsk.
  • Uryga Zenon, 1982, Odbiór liryki w klasach maturalnych, Warszawa-Kraków.
  • Uryga Zenon, 1996, Wymiary przedmiotu, w: Godziny polskiego, Warszawa-Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pi_2018_7_6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.