Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 | 189-204

Article title

Elektroniczne platformy w partycypacji politycznej – wybrane przykłady

Content

Title variants

EN
Electronic participation platform. Selected examples

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Elektroniczne platformy są chętnie wykorzystywane przez nowe ruchy społeczne, które postulują przywrócenie demokracji obywatelom, co ma się odbywać w drodze ułatwienia im partycypacji. Chociaż ugrupowania takie muszą mierzyć się z wieloma problemami, chociażby niechęcią sympatyków do przejścia od działań wirtualnych do realnych, to aplikacje, z których korzystają są ciekawym zjawiskiem i mogą wzbogacić demokrację w jej przedstawicielskim kształcie o element konsultacji z udziałem nieograniczonej w zasadzie grupy. Artykuł przedstawia trzy platformy o różnych celach i funkcjach: Alertownik, Appgree i LiquidzFeedback.
EN
Electronic platforms are often used by new social movements, which postulate the restoration of democracy to citizens. It has to be done in a way to facilitate their participation. Although such groups are confronted with many problems (transition from the virtual to the real action, slacktivism), these applications are an interesting phenomenon, and can enrich representative democracy. This article presents three platforms for different purposes and functions: Alertownik, Appgree and LiquidFeedback.

Year

Issue

2

Pages

189-204

Physical description

Dates

published
2017-06-15

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Behrens J., Kistner A., Nitsche A., Swierczek B. (2014), The Principles of LiquidFeedback, Berlin.
  • Behrens J. (2015), Circular Delegations – Myth or Disaster?, „The Liquid Democracy” Journal on electronic participation, collective moderation, and voting systems, Issue 3.
  • Calvo K. (2013), Fighting for a voice: The Spanish 15-M/Indignados Movement, w: Understanding European Movements: New Social Movementss, Global Justice Struggles, Anti-Austerity Protests, red. C. Flesher Fominaya, L. Cox, Routledge, London.
  • Frediani C., How Tech-Savvy Podemos Became One of Spain’s Most Popular Parties in 100 Days, http://techpresident.com/news/wegov/25235/how-tech-savvy-podemos-became-onespain%E2%80%99s-most-popular-parties-100-days, 16.07.2015.
  • Gökay B., Xypolia I. (2013), Reflections on Taksim – Gezi Park Protests in Turkey, „A Journal of Global Faultlines Publication”, Staffordshire.
  • Kling C. C., Kunegis J., Hartmann H., Strohmaier M., Staab S., Voting Behaviour and Power in Online Democracy: A Study of LiquidFeedback in Germany’s Pirate Party, http://arxiv.org/pdf/1503.07723v1.pdf.
  • Krastew I. (2013), Demokracja nieufności, Warszawa.
  • Krastew I. (2015), Demokracja: przepraszamy za usterki, Warszawa.
  • Kraszewski D., Mojkowski K. (2014), Budżet obywatelski w Polsce, Warszawa.
  • LiquidFriesland Evaluierungsbericht – Juni 2013, Jever 2013.
  • Macartney H. (2013), The Debt Crisis and European Democratic Legitimacy, London.
  • Nielsen J. (2006), The 90-9-1 Rule for Participation Inequality in Social Media and Online Communities, Nielsen Norman Group, October 6, https://www.nngroup.com/articles/participationinequality/.
  • Piechocki M. (2015), Płynna demokracja w programie Partii Piratów, „Przegląd Politologiczny”, nr 1.
  • Piechocki M. (2013), Płynna demokracja, „Przegląd Politologiczny”, nr 4.
  • Rosanvallon P. (2011), Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności, Wrocław.
  • Sztabiński B. P., Sztabiński F. (red.) (2014), Polska–Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2012, Warszawa.
  • Tufekci Z. (2014), Social Movements and governments In the Digital age: evaluating a complex landscape, „Journal of International Affairs”, vol. 68, no. 1 Fall/Winter.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2017_22_2_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.