Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4 | 145-158

Article title

A Civic Budget as a form of civil participation, or an institutional PR tool. The Civic Budget in the City of Poznań

Authors

Content

Title variants

PL
Budżet obywatelski jako forma partycypacji mieszkańców czy narzędzie PR urzędu? Przykład Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper discusses the Civic Budget of the City of Poznań (CBP). The analysis focuses on the nature of the CBP and the extent to which it is a participatory budget or rather a PR instrument. The hypothesis is proposed that participatory budgets in Poland are more of a PR instrument than participatory budgets in the strict sense. In order to verify this hypothesis the example of Poznań is analyzed, including the evaluation report of the CBP16. It is concluded that such civic budgets as the CBP can hardly be described as participatory budgets in the strict sense. They do not involve enough consultation, deliberation or actual co-deciding. Too few people are involved in the idea of civic budgets and a clear majority of those who do, only take part in the vote. There are only a few people involved on a long-term basis. All this makes the CBP more of a contest and plebiscite, rather than a participatory budget, which is confirmed by the comparison of the principles and practice of the CBP with the definitions of participatory budgets.
PL
W artykule omówiono instytucję Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Przeprowadzona analiza dotyczy istoty PBO – ile w nim z budżetów partycypacyjnych a ile z public relations. Postawiona hipoteza uznaje polskie budżety partycypacyjne w większym stopniu za narzędzie PR niż budżet partycypacyjny sensu stricto. Weryfikując hipotezę posłużono się przykładem poznańskim, w tym raportem z ewaluacji PBO16. W efekcie należy stwierdzić, że budżety obywatelskie takie jak PBO trudno zaliczyć do budżetów partycypacyjnych sensu stricto. Za mało w nich konsultacji, deliberacji, faktycznego współdecydowania. Za mało ludzi angażuje się w tę ideę, a jeśli już to zdecydowana większość tylko podczas głosowania. Osób dłużej działających jest niewielu. Dlatego też PBO to w większym stopniu konkurs, rodzaj plebiscytu, niż budżet partycypacyjny, jeżeli zestawimy zasady i praktykę PBO z definicjami budżetów partycypacyjnych.

Year

Issue

4

Pages

145-158

Physical description

Dates

published
2017-12-15

Contributors

  • Adam Mickiewicz University in Poznań

References

  • projektów do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2018, http://www.poznan.pl/mim/info/news/poznanski-budzet-obywatelski-2018,110249.html, 09.10.2017.
  • Akademia Predu, http://www.preals.pl/predu/definicja-pr, 29.03.2017.
  • Barber B. (2014), Gdyby burmistrzowie rządzili światem. Dysfunkcyjne kraje, rozkwitające miasta, Warszawa.
  • Barber B., Polska na łasce i niełasce Kremla, “Rzeczpospolita” 20.01.2017, http://www.rp.pl/Plus-Minus/301199939-Benjamin-Barber-Polska-na-lasce-i-nielasce-Kremla.html, 29.03.2017.
  • Działania promocyjne wybranych miast na prawach powiatu, Informacja o wynikach kontroli, nr ewid.171/2014/P/14/068/LBY, https://www.nik.gov.pl/plik/id,7256,vp,9141.pdf, 02.04.2017.
  • Ewaluacja Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016, raport z badania ewaluacyjnego dla Gabinetu Prezydenta Miasta Poznania przez Brand Experience, https://pbo2016.um.poznan.pl/doc/ewaluacja/RAPORT-Ewaluacja-Poznanskiego-Budzetu-Obywatelskiego-2016.pdf, 4.04.2017.
  • Głogowski P. (2016), Poznański budżet obywatelski 2017 – rekomendacje, Poznań, http://www.ulepszpoznan.pl/wp-content/uploads/2016/02/UP_Raport002_PBO17_G%C5%82ogowski.pdf, s. 4, 02.04.2017.
  • Goban-Klas T. (1997), Public relations, czyli promocja reputacji, Warszawa.
  • http://www.newsline.pl/naukapublicrelations/slownikpojec/art39,public-relations-pr.html, 29.03.2017.
  • https://budzet.um.poznan.pl/info/o-pbo17/, 04.04.2017.
  • Jakie efekty konsultacji?, “Otwarta antena” 18.10.2016, Wielkopolska Telewizja Kablowa, http://www.wtk.pl/video-id-28627-jakie_efekty_konsultacji, 22.12.2016.
  • Lipoński S. (2016), Jacek Jaśkowiak do odpowiedzi. Sprawdzamy 30 obietnic prezydenta Poznania sprzed wyborów, http://www.poznanspozakamery.pl/wpis/400/jacek-jaskowiak-do-odpowiedzi-sprawdzamy-30-obietnic-prezydenta-poznania-sprzed-wyborow, 22.12.2016.
  • Olędzki J., Bezecne wykorzystywanie piaru, http://www.epr.pl/bezecne-wykorzystywanie-piaru,teoriapr, 27154,1.html, 29.03.2017.
  • Olędzki J. (2006), Public relations w komunikacji społecznej, in: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, eds. J. Olędzki, D. Tworzydło, Warszawa.
  • Page A., Seven Principles of Public Relations Management, https://marketingcraftsmanship.com/2012/01/25/pages-seven-principles-of-public-relations-management/, 29.03.2017.
  • Poznański Budżet Obywatelski zwiększony do 15 mln zł, http://poznan.onet.pl/poznanski-budzet-obywatelski-zwiekszony-do-15-mln-zl/nfw50q, 22.12.2016.
  • Rachwał M. (2013), Budżet partycypacyjny jako nowa forma współdecydowania o finansach lokalnych, “Przegląd Politologiczny”, no. 4, p. 174, http://przeglad.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2014/02/pp-4-2013-173-186.pdf, 22.03.2017.
  • Radzik-Maruszak K., Pawłowska A. (2017), Reprezentacja i partycypacja. Radni miejscy wobec idei i mechanizmów partycypacji obywatelskiej, “Przegląd Politologiczny”, no. 1, pp. 90–91.
  • Socha R., PR z PRL, “Polityka” 2012, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1524937,2,samorzady-uprawiaja-pr-czy-propagande.read, 31.03.2017.
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, Dz. U. 2016, poz. 446.
  • Zasady Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017, https://budzet.um.poznan.pl/info/regulaminpbo/, 22.12.2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2017_22_4_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.