Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 3 | 5-14

Article title

Progressive and conservative rhetoric in political advertising

Authors

Content

Title variants

PL
Postępowa i konserwatywna retoryka w reklamie politycznej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The starting point of the study referred to in this article is the Hugh Rank’s concept of progressive and conservative rhetoric. Used in advertising, these two types are derived from the actor’s attitude to a particular benefit and are characterized by certain permanent features. The aim of the study was to verify the assumption that based on the analysis of advertising messages of specific political entities, it is legitimate to conclude whether they are seeking re-election or aspiring to power they do not currently have. The subject of the study was advertising content sponsored by election committees, broadcast during the Polish parliamentary campaign in 2015 as part of free of charge blocks of election programs by TVP. The analysis is of a qualitative nature and was made on the basis of electoral spots of committees whose campaigns were successful, i.e. which won parliamentary representation.
PL
Punktem wyjścia badania referowanego w niniejszym artykule jest koncepcja retoryki progresywnej i konserwatywnej Hugh Ranka. Stosowane w reklamie, typy te są pochodną stosunku podmiotu działającego do określonej korzyści i charakteryzują się pewnymi stałymi cechami. Celem badania było zweryfikowanie założenia, że w oparciu o analizę komunikatów reklamowych konkretnych podmiotów politycznych uprawnione jest wnioskowanie, czy ubiegają się one o reelekcję, czy też aspirują do władzy, której aktualnie nie mają. Przedmiotem badań były treści reklamowe sponsorowane przez komitety wyborcze, emitowane podczas polskiej kampanii parlamentarnej w 2015 r. w ramach bloków audycji wyborczych przez TVP, którą do nieodpłatnej emisji reklam obliguje ustawodawca. Analiza ma charakter jakościowy i dokonana została w oparciu o spoty wyborcze komitetów, których kampania zakończyła się sukcesem, tzn. które zdobyły reprezentację parlamentarną.

Year

Issue

3

Pages

5-14

Physical description

Dates

published
2019-10-08

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Anusiewicz J., Siciński B. (eds.) (1998), Język polityki a współczesna kultura polityczna, Wrocław.
  • Beata Szydło – Program Prawa i Sprawiedliwości. Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, https://www.youtube.com/watch?v=_MM1PvuxnTQ.
  • Beata Szydło – Program Prawa i Sprawiedliwości. Uszczelnienie systemu podatkowego, https://www.youtube.com/watch?v=oF0d_Tw9eOQ.
  • Bralczyk J. (2003), O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa.
  • Chcemy zmieniać Polskę dalej. Wspólnie zrobimy więcej, http://wybory.platforma.org/.
  • Denton R. E., Woodward G. C. (1998), Political Communication in America, Wesport–London.
  • Dimond E., Bates S. (1988), The Spot: The Rise of Political Advertising on Television, Boston.
  • Downs A. (1957), An Economic Theory of Democracy, New York.
  • Ewa & przyjaciele, https://www.youtube.com/watch?v=qxYjQA5ieDc.
  • Fras J. (2006), Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi, Wrocław.
  • Głosuję, bo jest Nowoczesna, https://www.youtube.com/watch?v=ZxoMJ5Es1LU&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16&index=25.
  • Głowiński M. (1990), Nowomowa po polsku, Warszawa.
  • Grice P. (1975), Logic and Conversation, in: Syntax and Semantics 3: Speech Acts, eds. P. Cole, J. L. Morgan, New York.
  • Grice P. (1991), Studies in the Way of Words, Boston MA.
  • Hall H. (1987), Kodowanie i dekodowanie, “Przekazy i Opinie”, pp. 58–72.
  • Hockett Ch. F. (1968), Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa.
  • https://www.youtube.com/watch?v=EgLbG63o3pY&index=18&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16.
  • https://www.youtube.com/watch?v=sCKJ4g,XHg&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16&index=27.
  • https://www.youtube.com/watch?v=sph6sAXKWZc&index=26&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16.
  • Kamińska-Szmaj I. (2001), Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku: wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw, Wrocław.
  • Leech G. N. (1983), Principles of Pragmatics, London.
  • Morley D. (2006), Unanswered questions in audience research, “Communication Review”, 9 (2), pp. 101–121.
  • Nie zginie Polska, https://www.youtube.com/watch?v=jvt5AtnKFRY&index=1&list=PLTel2YFGNwv7XptUFTSrvSnT8hbuOJK06.
  • Ożóg K. (2004), Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów.
  • Powiedzmy to sobie szczerze, https://www.youtube.com/watch?v=o2d5K4gXkY0.
  • Rak J. (2013), O kierowaniu wrażeniem. Język polityki polskiej po 1989 roku, Radzymin.
  • Rank H. (1984), The Pep Talk. How to Analyze Political Language, Park Forest.
  • Ross S. (2011), The encoding/decoding model revisited, Annual Meeting of the International Communication Association, Boston, MA.
  • Schrøder K. (2000), Making sense of audience discourses: Towards a multidimensional model of mass media reception, “European Journal of Cultural Studies”, 3(2), pp. 233–258.
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, Dz. U. 2011, Nr 21, poz. 112.
  • Wszyscy ludzie Ewy Kopacz: Michał Kamiński, https://www.youtube.com/watch?v=WxFRiYGG8XM.
  • Wybór należy do Ciebie, http://wybory.platforma.org/.
  • Wyższe płace Polaków – wiemy jak to zrobić, http://wybory.platforma.org/.
  • Zagłosuj na Nowoczesną, https://www.youtube.com/watch?v=xGaI4cm-LzQ&list=PLM1ohbsjpABa0FGzdNCyPIkZ0s7OJSn16&index=24.
  • Zdunkiewicz D. (2001), Akty mowy, in: Współczesny język polski, ed. J. Bartmiński, Lublin, pp. 274, 269–280.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pp_2019_24_3_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.