Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 7 | 123-132

Article title

Polityka bezpieczeństwa Polski w kontekście geopolitycznych skutków konfliktu na Krymie

Content

Title variants

EN
Poland’s Security Policy and the Geopolitical Consequences of the Crimean Conflict

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przez dwadzieścia pięć lat międzynarodowe środowisko Polski uważane było za stabilne i wolne od bezpoœrednich zagrożeń militarnych. Kryzys na Ukrainie i interwencja zbrojna Rosji na Krymie podważyły to przekonanie. Naruszenie integralnoœci Ukrainy przez Rosję winno spotkać się ze zdecydowaną reakcją społeczności międzynarodowej. Szczególnie zobligowane do działania wydają się być jednak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, które – wraz z Rosją – są od 1994 r. gwarantami bezpieczeństwa, integralności terytorialnej i niezależności Ukrainy. Dotrzymanie przez nie złożonych obietnic można traktować jako probierz dotrzymania innych zobowiązań, w tym takze tych, które wynikają z układów sojuszniczych. Miedzynarodowe reperkusje zbrojnego konfliktu na Ukrainie moga więc dotyczyć nie tylko przyszłego statusu Krymu i Ukrainy, ale tak¿e wiarygodności NATO, Unii Europejskiej (w tym Wielkiej Brytanii) oraz Stanów Zjednoczonych. W tym kontekście konflikt na Ukrainie może stać się powodem wymuszającym przeglad oraz – być może – redefinicję założeń polskiej polityki bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo Polski zostało bowiem oparte na trzech filarach: członkostwie w NATO oraz Unii Europejskiej i partnerstwie ze Stanami Zjednoczonymi. Spoiwem tych filarów jest przekonanie o dotrzymaniu zobowiązań sojuszniczych przez USA oraz partnerów z UE i NATO. Artykuł traktuje o ewolucji polskiej polityki bezpieczeñstwa. Autorka skupia się na ocenie wagi przykładanej przez Polskę do związków sojuszniczych z NATO, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi i zastanawia się nad wpływem, jaki mogą na nie wywrzeć naruszenie integralności terytorialnej Ukrainy przez Rosję oraz reakcja głównych aktorów stosunków międzynarodowych regionu euroatlantyckiego na ten fakt.
EN
For twenty-five years Poland’s international environment had been considered stable and free from direct military threats. The crisis in Ukraine and Russia’s military intervention in the Crimea undermined this belief. Russia’s violation of the Ukrainian integrity should meet with an overwhelming response of the international community, especially United States and United Kingdom, who are – together with Russia – the guarantors of Ukraine’s security, territorial integrity and independence. The fulfillment of promises US and UK were given to Ukraine could be nowadays regarded as a test, which can assess ability to meet other obligations given by these two states, including those arising from allied systems. International repercussions of armed conflict in Ukraine may therefore affect not only the future status of Crimea and Ukraine, but also the credibility of the North Atlantic Treaty Organization, the European Union (including the UK) and the United States. In this context the conflict in Ukraine can become a reason for forcing the review and possibly redefinition of the assumptions of Poland’s security policy. That is because security of Poland was based on three pillars: the NATO and EU membership, and the partnership with the United States. The binder of these pillars is the convince of keeping alliance commitment by the U.S. and partners from EU and NATO. The article discusses the evolution of Poland’s security policy. The article focuses on assessing the weight given by Poland to the compounds allied with NATO, the European Union and the United States and asks how the violation of the Ukrainian territorial integrity and the response to this delict given by the main actors of transatlantic relations can influence on Poland’s security policy.

Keywords

Year

Issue

7

Pages

123-132

Physical description

Dates

published
2014-12-20

Contributors

References

  • Malinowski K. (2013), The Culture of National Security and the Transformation in Polish Security Policy, in: Poland’s Security, (eds.) S. Wojciechowski, A. Potyrała, Berlin.
  • Ministrowie Obrony Grupy Wszehradzkiej (2012), Informacja dla mediów. 04.05.2012.
  • Joint Communiqué of the Ministers of Defence of the Visegrad Group, Litomĕřice, http://www.mon.gov.pl/artykul/12818 (15.03.2014).
  • Strategiczny Przegląd Obrony. Profesjonalne Siły Zbrojne RP w nowoczesnym państwie (2011), Ministerstwo Obrony Narodowej RP, Warszawa.
  • Exposé Ministra Spraw Zagranicznych RP Radosława Sikorskiego (2011), Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/priorytety_polityki_zagr_2012_2016/expose2/expose2011/ (15.03.2014).
  • Exposé Ministra Spraw Zagranicznych RP Radosława Sikorskiego (2012), Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, http://www.msz.gov.pl/pl/polityka_zagraniczna/priorytety_polityki_zagr_2012_2016/expose2/expose_2012/ (15.03.2014).
  • Priorytety Polskiej Polityki Zagranicznej 2012–2016 (2012), Rada Ministrów RP, Warszawa.
  • Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP (2007), Rada Ministrów RP, Warszawa.
  • Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2022 (2013), Rada Ministrów RP, Warszawa.
  • National Visions of EU Defence Policy. Common Denominators and Misunderstandings (2013), (eds.) F. Santopinto, M. Price, Brussels.
  • Ustawa o zasadach użycia lub pobytu sił zbrojnych poza granicami państwa z dnia 17 grudnia 1998 r. (1998), Dz. U., nr 162, poz. 1117, z późniejszymi zmianami.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_ps_2014_1_9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.