Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 27 | 33-50

Article title

Akvizice češtiny a propriální sféra jazyka

Content

Title variants

EN
Acquisition of Czech Language and Sphere of Proper Names of Language

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The author analyzes two textbooks prepared for teaching Czech as a foreign language (A1 level) for the use of proper names for glottodidactic purposes. He indicates their function of information and communicative, as well as grammatical and socio-cultural. The lexical material is divided into class depending on the type of the referent, he compares them and highlights the position of proper names in the text. He describes the different types of anthro­ponyms, toponyms and chrematonyms and performed by them functions, as well as their attendance in particular group of proper names. Author shows the dependence of occurrence of proper names’ type adopted in textbook of the theory of language acquisition. In this way, he points out what information is displayed through different types of proper names.
EN
The author analyzes two textbooks prepared for teaching Czech as a foreign language (A1 level) for the use of proper names for glottodidactic purposes. He indicates their function of information and communicative, as well as grammatical and socio-cultural. The lexical material is divided into class depending on the type of the referent, he compares them and highlights the position of proper names in the text. He describes the different types of anthroponyms, toponyms and chrematonyms and performed by them functions, as well as their attendance in particular group of proper names. Author shows the dependence of occurrence of proper names’ type adopted in textbook of the theory of language acquisition. In this way, he points out what information is displayed through different types of proper names.

Year

Issue

27

Pages

33-50

Physical description

Dates

published
2014-01-01

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej

References

  • Balowska G., 2008, Kulturní kompetence ve výuce češtiny jako cizího jazyka na vysoké škole, w: Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR, ed. G. Balowska, M. Čadská, Praha–Ratiboř, s. 9–18.
  • Balowski M., 2008, Kultura a jazyk ve výuce cizího jazyka, w: Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a SERR, red. G. Balowska, M. Čadská, Praha–Ratiboř, s. 19–28.
  • Gawarkiewicz R., 2004, Dialog kultur i jego uwarunkowania. Zarys problemu, w: Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej, red. K. Janaszek i R. Gawarkiewicz, Szczecin, s. 43–50.
  • Künzlerová Z., 2010, Vzdělání a příprava učitelů pro interkulturní výuku češtiny jako cizího jazyka, „Sborník prací AUČCJ”, s. 35–44.
  • Mączyński J., 1987, Nazwy własne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Onomastyka w dydaktyce szkolnej i społecznej, red. E. Homa, Szczecin, s. 121–127.
  • Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk, Strasbourg 2001.
  • Remediosová H., Čechová E., 2005, Chcete mluvit česky?, 1. vyd., Liberec.
  • Rzetelska-Feleszko E. (red.), 1998, Polskie nazwy własne. Encyklopedia, Warszawa–Kraków.
  • Rzetelska-Feleszko E., 1988, Znaczenie nazw własnych w procesie komunikacji językowej, w: V Ogólnopolska Konferencja Onomastyczna, Poznań 3–5 września 1985. Księga referatów, red. K. Zierhoffer, Poznań, s. 109–117.
  • Rzetelska-Feleszko E., Cieślikowa A. (red.), 2002–2003, Słowiańska onomastyka. Encyklopedia, t. 1–2, Warszawa–Kraków.
  • Sarnowska-Giefing I., 1980, Nazwy własne w nauczaniu języka polskiego na kursach dla cudzoziemców polskiego pochodzenia, „Poradnik Językowy”, z. 7, s. 368–372.
  • Sarnowska-Giefing I., 2005, Głos onomasty w kwestii nauczania słownictwa, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa, s. 183–192.
  • Searle J., 1958, Proper Names, Mind, s. 166–173 [http://mind.ucsd.edu/syllabi/00-01/ phil_lang/readings/searle-01.html].
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme, 2002, Olomouc.
  • Żmijewska H., 1989, Bikulturowe aspekty nauczania języków obcych na przykładzie języka francuskiego, w: Bilingwizm, bikulturyzm, implikacje glottodydaktyczne, red. F. Grucza, Warszawa, s. 76–87.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_psj_2014_XXVII_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.