Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 32 | 43-55

Article title

Wybrane hasła kampanii społecznych. Komunikacyjne i stylistyczne aspekty ich funkcjonowania

Content

Title variants

EN
On some selected watchwords of social campaigns. Communication and stylistic aspects of their functioning

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem opisu są wybrane hasła kampanii społecznych analizowane z perspektywy komunikacyjnej i stylistycznej. Materiał badawczy stanowią hasła zgłoszone do Konkursu „Kampania Społeczna Roku 2014”. Ogląd zebranego materiału językowego potwierdza, iż hasła promujące kampanie często są wyrazem aktualnie panującej mody, odzwierciedlają istniejące w języku tendencje oraz odpowiadają na potrzeby i zainteresowania społeczne, nawiązują do innych odmian języka (zwłaszcza odmiany potocznej), odsyłają do utrwalonych w polszczyźnie frazeologizmów czy przysłów, ewokują rozmaite skojarzenia. Osobną grupę stanowią hasła, w których stosowane są rozmaite gry językowe, m.in. gra słów, formą graficzną czy brzmieniową. Jeszcze inne są rymowane lub mają charakter poetycki, niejasny, intrygujący.
EN
This article is devoted to slogans accompanying social campaigns; they are analysed from the perspective of the communication and style. The research material includes social campaign projects submitted for the “Social Campaign of the Year 2014” competition. A review of the collected linguistic material confirms that campaign slogans often reflect the prevailing linguistic fashion or the language trends. They also fulfil social needs and interests, refer to other varieties of the language (especially the colloquial variety) refer to phrases and proverbs well-established in the Polish language and evoke various associations. Attention has also been paid to slogans employing various word games like play on words, the spelling or the sound of the words. The analysis covers also a group with rhyming slogans or ones of poetic, ambiguous or intriguing nature.

Year

Issue

32

Pages

43-55

Physical description

Dates

published
2017-12-15

Contributors

  • Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, ul. J.K. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz
  • Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, ul. J.K. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz

References

  • Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.
  • Loewe I., 2013, Styl reklamy komercyjnej, w: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 381–405.
  • NSJP – E. Sobol (red.), 2002, Nowy słownik języka polskiego, Warszawa.
  • Roszak M., 2012, Polskie miasta w sloganach reklamowych, w: Miasto. Przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie, t. 5, red. M. Święcicka, Bydgoszcz, s. 265–276.
  • SPP – Czeszewski M., 2006, Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa.
  • Święcicka M., Peplińska-Narloch M., 2014, Hasła promujące Bydgoszcz – próba analizy językowo-stylistycznej, w: Stałość i zmienność w językach i kulturach świata, t. 1, red. D. Dziadosz, A. Krzanowska, A. Szlachta, Szczecin, s. 427–442.
  • WSF – A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz (oprac.), 2005, Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa.
  • Zboralski M., 2000, Nazwy firm i produktów, Warszawa.
  • Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Język reklamy, w: D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, s. 171–177.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_psj_2016_32_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.