Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 30 | 385-399

Article title

Eseiści kondycji żydowskiej – po Zagładzie: Maurice Blanchot i Bogdan Dawid Wojdowski

Content

Title variants

EN
Essayists of Jewish condition – after the Holocaust: Maurice Blanchot and Bogdan Dawid Wojdowski

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The main object of the author’s reflection is the Jewish situation after the Holocaust expressed in the genre of literary essay. The thoughts of Maurice Blanchot and Bogdan Dawid Wojdowski – both prominent essayists – are taken into consideration as an example. Whereas the French writer’s reflections on the Jewish situation are part of his observations about the category of infinity, the Polish essayist’s realizations are intermingled with his own tragic fate as a Jew. Blanchot and Wojdowski wrote after the Holocaust, which is an unique turning point in history for the Jews and their diaspora as well as for the Mediterranean culture.

Year

Issue

30

Pages

385-399

Physical description

Dates

published
2017-09-28

Contributors

  • Instytut Filologii Polskiej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

References

  • Blanchot Maurice (1971), L’Entretien infini, Gallimard, Paris [Francja].
  • Blanchot Maurice (1996), Niezniszczalne. Być Żydem, przeł. Wanda Błońska, „Literatura na Świecie”, nr 10, s. 59-68.
  • Blanchot Maurice (2009), Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia, przeł. Anna Wasilewska, Andrzej Sosnowski. Biuro Literackie, Wrocław.
  • Buryła Sławomir (2016), Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu, Universitas, Kraków.
  • Engelking Barbara (2001), Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji autobiograficznych, IFiS PAN, Warszawa.
  • Girard Réné (1992), Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, przeł. Mirosława Goszczyńska, Spacja, Warszawa.
  • Hilsbecher Walter (1972), Esej o eseju, w tegoż: Tragizm, absurd i paradoks. Eseje, wstęp Stefan Lichański, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Loba Mirosław (1994), Francuska szkoła pisania eseju, „Polonistyka” nr 2,
  • s. 91-95.
  • Między gettem a Masadą (1998), „Midrasz”, kwiecień [numer tematyczny, poświęcony Bogdanowi Wojdowskiemu].
  • Marek Aureliusz (2011), Rozmyślania (do samego siebie), przeł. z języka greckiego, wstęp i komentarz Krzysztof Łapiński. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
  • Molisak Alina (2004), Judaizm jako los. Rzecz o Bogdanie Wojdowskim, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa.
  • Sartre Jean-Paul (1992), Rozważania o kwestii żydowskiej, z francuskiego przeł. i przedmowę napisał Jerzy Lisowski, Futura Press, Łódź.
  • Szczepan-Wojnarska Anna M. (2011), Judaizm jako los Żyda polskiego pochodzenia – Bogdana Wojdowskiego, w: Literatura polsko-żydowska. Studia i szkice, pod red. Eugenii Prokop-Janiec i Sławomira J. Żurka, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 211-220.
  • Wein Viola (1996), Mezalians. Olsztyn.
  • Wojdowski Bogdan (1987), Stary doktor, w: tegoż, Krzywe drogi, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 112-173.
  • Wojdowski Bogdan (1991), List otwarty do pisarzy pokolenia Shoah, „Masada”, jesień, s. 7-17.
  • Wojdowski Bogdan (1993), Judaizm jako los, „Puls”, nr 3 (maj – czerwiec), s. 61-78.
  • Wojdowski Bogdan (1997), Oszukuj, ale żyj! Z dzienników Bogdana Wojdowskiego, „Midrasz”.
  • Zaworska Helena (1997), Pozorne ocalenie, „Midrasz”, maj, s. 54-56.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pspsl_2017_30_19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.