Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 11 | 25-40

Article title

Muzeum sztuki - miejsce wizualizacji nowoczesności

Authors

Content

Title variants

EN
Art museum - the place of visualisation of modernity

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Art museum is a space of visualisation of myths and narration of modernity, combines in itself rationality with emotionality, thus provides ambivalent experiences to the audience. Critics of museums such as D. Preziosi present the negative side of the Enlightenment rationality: objectification of artworks and of the subject, building of scientific constructions acting for authorities. In turn, theoreticians who are favorably disposed towards museums such as O. Marquard or A. Huyssen convince that the museum in modern times performs a compensatory role, and its postmodern form allows a magnitude of histories and aesthetics. However, it was ultimately J.-F. Lyotard who becomes its patron, since artist choosing museum for their activities resist the established thought, realising Lyotard's idea of justice as a dispute.

Keywords

Year

Issue

11

Pages

25-40

Physical description

Dates

published
2009-01-01

Contributors

author

References

  • J.-F. L y o ta rd , Les immateriaux, „Art&Text” 1985, 17.
  • M. P opczyk , Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Universitas, Kraków 2008.
  • W. W e ls ch , Nasza postmodernistyczna moderna, tłum. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
  • A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, tłum. E. Klekot, eidos, Kraków 2008.
  • A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Sułżycka, PWN, Warszawa 2001.
  • O. Marąuard, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.
  • ---
  • O. Marąuard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994.
  • J.W. Goethe, Z mojego życia. Zmyślenia i prawda, tłum. A. Guttry, t. I, PIW, Warszawa 1957.
  • E.H. Gombrich, Muzeum wczoraj, dziś i jutro, tłum. I. Sieradzki, „Teksty” 1980, nr 2.
  • H. Arendt , Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Aletheia, Warszawa 2000.
  • J. Świecimski , Wystawy muzealne. Studium z estetyki wystaw, t. I, Wyd. Jan-Kajetan Młynarski, Kraków 1992.
  • D. Finn, How to Visit a Museum, Abrams, New York 1985.
  • Ch. Baumgarth, Geschicke des Futurismus, Reinbek, München 1966.
  • K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż - Wenecja XVI-XV 111 wiek, tłum..A. Pieńkos, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
  • O. Marquard, Wegwerfgesellschaft und Bewahrungskultur, w: Macrocosmos in Microcosmo. Die Welt in der Stube. Zur Geschichte des Sammelns 1450 bis 1800, hrsg. A.Grote, Opladen 1994.
  • Prymitywizm w XX wieku: powinowactwo plemienności i współczesności, MoMA, New York 1984.
  • J. Clifford, Historie plemienności i nowoczesności, tłum. S. Sikora w: Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, KR, Warszawa 2000.
  • A. Huyssen, Escape from Amnesis: The Museum as Mass Medium, w: Twilight Memories: Marking Time in a Culture of Amnesia, Routledge, London-New York 1995.
  • The Study of Nation and the Museum, w: Museum Studies. An Anthology o f Contexts, ed B. Carbonell, Blackwell, Oxford 2004.
  • D. Preziosi , Brain of the Earth’s Body: Museum and the Flaming of Modernity, w: The Rhetoric of the Frame. Essays on the Boundaries of the Artwork, ed. P. Duro, Cambridge University Press, Cambridge 1996.
  • M. Poprzęcka, Miejsce dzieła, w: Miejsce rzeczywiste miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, red. M. Kitowska-Łysiak, E. Wolnicka, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1999.
  • G. Kanavach, Making Historie, Making Memories, w: Making History in Muséum, ed. Gaynor Kavanagh, Leicester University Press, London-New York 1996.
  • http://www.muzeum.kr akow.pl/NewsItem. 107.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=1806 &cHash=4378c54d08 (Luty, 2009).
  • P. Bourdieu, Dystynkcje. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłaś, Scholar, Warszawa 2005.
  • P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Universitas, Kraków 2001.
  • L. Kołakowski, Obecność mitu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1994.
  • M.-J. Lafontaine, Wir haben die Kunst damit wir nicht an der Wahrheit zugrunde gehen, Monachium 1991.
  • J.-F. Lyotard, Uber Daniel Buren, ed. P. Schwarz, Stuttgart 1987.
  • M. Bal, Double Exposures. The Subject of Cultural Analysis, Routledge, New York-London 1996.
  • E. Mogensen, A Living Museum, w: L. Aagaard-Mogensen (ed.), The Idea of the Museum. Philosophical, Artistic and Political Questions, Problem in Contemporary Philosophy, vol. 6, Lewiston, New York 1988.
  • G. Porter, Putting your house in order: representations of woman and domestic life, w: The Museum Time-Machine. Putting cultures on display, ed. R. Lumley, Routledge, London-New York 1988.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pt_2009_11_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.