Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 28 |

Article title

O statusie badań semiotycznych w dobie kultury cyfrowej

Authors

Content

Title variants

EN
The status of semiotics research in the era of digital culture

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
This article proves the need to develop semiotics research focused on digital text, whose basic unit is the digital sign and which differs from other signs in its nature and structure. The changes that have taken place in the structure of the sign result in changes in the sphere of text and discourse. In turn, these mean that research in semiotics, stylistics, poetology, rhetoric and aesthetics (with mutual awareness of how they interact, exert an influence and interlock) cannot be credible without taking account of and updating semiotics research. The article puts forward the thesis that the development in the forms of sign-organisation of the message, new ways of using textualis, the significant contribution of representational layer in shaping textual structure and the communicative situation all lead to the crystallisation of semiopoetics. Examples of its categories and research problems are kinetic figures (adjection, reduction, permutation, transformation, atomisation); functional homonyms; new ways of versification and narration. Discovering the sphere of semiopoetics allows one not only to reflect on newly established models of semiotics, or update poetics, but also to take a new look at texts produced using past technologies and notice previously overlooked aspects.

Year

Issue

28

Physical description

Dates

published
2018-05-08

Contributors

author

References

  • Angel M., Gibbs A., Memory and motion. The body in electronic writing, [w:] Beyond the Screen. Transformations of Literary Structures, Interfaces and Genres, eds. J. Schäfer, P. Gendolla, Bielefeld 2010, s. 123–136.
  • Barthes R., Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1996, s. 189–209.
  • Bolter J.D., Writing Space. Computers, Hypertext, and the Remediation of Print, New York 2011.
  • Geertz C., O gatunkach zmąconych (Nowe konfiguracje myśli społecznej), przeł. Z. Łapiński, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 214–236.
  • Landow G.P., Collaborative writing, collaborative authorship; examples of collaboration in hypertext, [w:] Hypertext 3.0. Critical Theory and New Media in an Era of Globalization, Baltimore 2006, s. 136–143.
  • Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
  • Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, przeł. S. Cichowicz, Warszawa 1976.
  • Pisarski M., Twórczość kolaboratywna w literaturze cyfrowej i poza nią: próba uporządkowania, [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E. Szczęsna, P. Kubiński, M. Leszczyński, Kraków 2017, s. 109–127.
  • Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.
  • Szczęsna E., U podstaw tekstu i dyskursu. Znak digitalny – specyfika i struktura, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 67–86.
  • W świecie znaków digitalnych, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015, s. 15–112.
  • Wardrip-Fruin N., Five elements of digital literature, [w:] Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching, eds. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla, Bielefeld 2010, s. 29–58.
  • Wysłouch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.
  • <http://collection.eliterature.org/1/works/kendall__faith.html> [dostęp: 15.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/1/works/stefans__star_wars_one_letter_at_a_time.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/1/works/waber__strings.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/1/works/waber_pimble__i_you_we.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/2/works/nadeau_stillstanding.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/2/works/wardrip-fruin_screen.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://collection.eliterature.org/2/works/wilks_fittingthepattern.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://ha.art.pl/hiperteksty/czarne_jagody/czarne_jagody.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://techsty.art.pl/m10/Booms/index.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://www.dwutygodnik.com/artykul/1450-liberatura-slowo-ikona-przestrzen.html> [dostęp: 15.09.2016].
  • <http://www.ha.art.pl/matrioszka/start.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <http://www.techsty.art.pl/magazyn3/fajfer/Ars_poetica_polish.html> [dostęp: 8.09.2016].
  • <https://vimeo.com/15657793> [dostęp: 8.09.2016].
  • <https://www.youtube.com/watch?v=f_u3sSffS78> [dostęp: 8.09.2016].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_pt_2017_28_6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.