Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 12 | 11-26

Article title

Polityczne public relations w podczas kampanii wyborczych w III RP

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Creating the image of politicians is always a deliberate act. PR should be a reliable source of information about politicians or party. Very often the image of a political party or a politician is being built exclusively on the basis of media coverage. It seems that success in politics inevitably connects with a good presentation in the media. The experience of Polish political PR is only 25 years old. This can not be compared with the experiences of western countries, especially the United States. However, even in this period, we have seen a very well-run election campaigns, but also those which were conducted incompetently.

Keywords

Year

Issue

12

Pages

11-26

Physical description

Dates

published
2018-10-31

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Alberski R. (2002), Wybory prezydenckie w Polsce w latach 1989 – 2000 i ich funkcje polityczne, [w]: Demokratyzacja w III RP, red. A. Antoszewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Bańkowska A., Wybory 2015. Skąd sukces Kukiza? Tu nie chodzi o JOW-y. „Gdyby spytać o nie jego wyborców...”, 11.05.2015, tokfm.pl, http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103087,17898008,Wybory_2015__O_sukcesie_Kukiza_zadecydowaly_JOW_y_.html, 17.06.2015.
  • Błaszczak J., Kampanie sprzed lat: 1984, 08.09.2008, usa2008.blox.pl, http://usa2008.blox.pl/2008/09/KAMPANIE-SPRZED-LAT-1984.html, 18.06.2015.
  • Czupryn A., Kilka dni z życia premiera, czyli tuskobusem w Tusk de Pologne, 23.09.2011, polskatimes.pl, http://www.polskatimes.pl/artykul/4539-15,kilka-dni-z-zycia premiera-czyli-tuskobusem-w-tusk-de,1,id,t,sa.html, 15.06.2015.
  • Dziedzic B., Miziołek M., Wojciechowska R., Spin doktorzy podkręcają politykę, 23.11.2013, polskatimes.pl, http://www.polskatimes.pl/artykul/1049144,spin-doktorzy-podkrecaja-polityke,id,t.html, 16.06.2015.
  • Daniel K., Najstarszy polski spot negatywny (wybory prezydenckie 2000, 09.04.2011, kampanianegatywna.pl, http://www.kampanianegatywna.pl/filmy/26-najstarszy-polski-spot-negatywny-wybory-prezydenckie-2000.html, 16.06.2015.
  • Grochal R. (2011), Czy Tusk poradzi sobie z pytaniem – Jak żyć?, „Gazeta Wyborcza” z dnia 23.09.2011.
  • Jednaka W. (2002), Wybory parlamentarne w latach 1989 – 2001, [w]: Demokratyzacja w III RP, red. A. Antoszewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. Markowski R. (2007), System partyjny, [w]: Demokracja w Polsce 2005 – 2007, red. L. Kolarska – Bobińska, J. Kucharczyk, J. Zbieranek, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Mazur M. (2010), Amerykanizacja polskich kampanii wyborczych?[w:] Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii wyborczych, red. K. Churska-Nowak, S. Drobczyński, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań.
  • Mazur M. (2002), Marketing polityczny: studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Morozwski A., Szok wyborczy, 14.05.2007, historia.focus.pl, http://historia. focus.pl/swiat/szok-wyborczy-1022, 13.06.2015.
  • Pająk B., Patkowski K.(2007), Kampania negatywna w wyborach parlamentarnych i prezydenckich 2005, czyli paluszki i dziadek z Wermachtu atakują media, [w]: Media a polityka, red. A. M. Zarychta, Ł. Donaj, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź.
  • Paradowska J., Tusk nie kandyduje na prezydenta. Między emocjami i realiami, 28.01.2010, polityka.pl, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1502669,1,tusk-nie-kandyduje-na-prezydenta.read, 17.06.2015.
  • Peszyński W. (2008), Pozycjonowanie oferty politycznej LiD względem PiS w kampaniach 2006 i 2007 roku, [w]: Demokracja w Polsce po 2005 r., red. D. Karnowska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Podobas I. (2012), Polityczny PR i rola „marki” w kreowaniu wizerunku ugrupowań politycznych, [w:] Marketing polityczny. Doświadczenia polskie, red. R. Wiszniowski, A. Kasińska–Metryka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Raciborski J.(2003), Wybory i wyborcy, [w]: Demokracja polska 1989 – 2003, red. J. Wiatr, J. Raciborski, J. Bartkowski, B. Frątczak–Rudnicka, J. Kilias, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
  • Ratajczak M., Krótka historia marketingu politycznego w Polsce 1989 – 1995, 09.10.2009, epr.pl, http://www.epr.pl/krotka-historia-marketingupolitycznego-w-polsce-1989-1995,pr-w-polityce,1282,2.html, 14.06.2015.
  • Shultz W. (2006), Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Street J. (2006), Mass media, polityka, demokracja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Subotić M., Niewińska A. (2011), Kampania na wysokich obcasach, „Rzeczpospolita” z dnia 24-25.09.2011.
  • Szacki W., Jarosław Kaczyński do przyjaciół Moskali, 10.05.2010, wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/1,76842,7861316,Jaroslaw_Kaczynski_do_przyjaciol_Moskali.html, 16.06.2015.
  • Sztumski J. (1990), Propaganda – jej problemy i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Święćkowska T. (2008), Public relations a demokracja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Węgorzecki J. (2008), Demokracja w Polsce 2005 – 2007: fakty i opinie, [w]: Demokracja w Polsce po 2005 roku, red. D. Karnowska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Wiatr J.(2003), Pięć parlamentów III Rzeczypospolitej, [w]: Demokracja
  • polska 1989 – 2003, red. J. Wiatr, J. Raciborski, J. Bartkowski, B. Frątczak-Rudnicka, J. Kilias, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
  • Wiszniowski R.(2000), Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Wrocław.
  • Wójcik K. (2009), Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
  • Wróblewski R. (2007), Wyrażanie uczuć w telewizyjnej kampanii wyborczej L. Wałęsy i A. Kwaśniewskiego podczas wyborów prezydenckich w 1995 r., [w]: Media a polityka, red. A. M. Zarychta, Ł. Donaj, Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, Łódź.
  • Wybory 2010. Prawybory w PO przyćmiły innych kandydatów, 23.03.2010, gazeta.pl, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,7686877,Wybory_2010__Prawybory_w_PO_przycmily_innych_kandydatow.html, 17.06.2015 r.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2015_1_
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.