Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 67 | 23-38

Article title

Edukacja emocjonalna a rozwój emocjonalny dziecka

Content

Title variants

EN
Emotional Education and the Emotional Development of a Child

Languages of publication

Abstracts

EN
In recent years, the need to consciously care for the emotional development of children has been increasingly recognized in the social space. The concepts of emotional intelligence (Goleman, 2007) or emotional competence (Saarni, 1988, pp. 115-82) reflect the interest in this particular sphere of development. This type of intelligence includes the ability to understand one’s own and others’ emotions, which is the source of competences related to reading emotions, being aware of and “managing” them. They are to enable the achievement of a wide range of goals: interpersonal, professional and related to selfdevelopment. Realizing this potential largely depends on the course of the emotional development process. The aim of this article is to outline the framework for the emotional development of a child, to search for ways to strengthen protective factors and to indicate methods of supporting children and adults – parents, teachers, educators, psychologists, and doctors.

Year

Issue

67

Pages

23-38

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Adam Mickiewicz University in Poznań
  • University of Zielona Góra

References

  • Allen, J., Fonagy, P., Bateman, A. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Andre, Ch. (2015). I nie zapomnij być szczęśliwy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca Andre, Ch., Jolien, A., Ricard, M. (2017). Trzech przyjaciół w poszukiwaniu mądrości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
  • Benson, L., English, T., Conroy, D., Pincus, A., Gerstorf, D., Ram, N. (2019). Age differences in emotion regulation strategy use, variability, and flexibility: An experience sampling approach. Developmental Psychology, 55, 1951-1964
  • Bomba, J. (2009). Spojrzenie na depresję z perspektywy psychoterapii. Psychoterapia, 1 (148), 35-429
  • Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Carpendale, J., Lewis, Ch. (2015). The development of social understanding. W: R. Lerner, L. Lynn, U. Müller (red.), Handbook of child psychology and developmental science: Cognitive processes, 2 (ss. 381-424). New York: John Wiley & Sons
  • Cole, P. (2014). Moving ahead in the study of the development of emotion regulation. International Journal of Behavioral Development, 38, 203-207
  • Czub, M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. W: A. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
  • Davoudzadeh, P., McTernan, M., Grimm, K. (2015). Early school readiness predictors of grade retention from kindergarten through eighth grade: A multilevel discrete-time survival analysis approach. Early Childhood Research Quarterly, 32, 183-192
  • Faber, A., Mazlish, E., (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina
  • Gerhardt, S. (2004). Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina (oryginał 1995)
  • Górska, D., Stawicka, M. (2016). Mentalizacja w kontekście przywiązania. W: L. Cierpiałkowska, D. Górska (red.), Mentalizacja z perspektywy rozwojowej i klinicznej (ss. 42-64). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
  • Grant, G. (1997). Cinsortium on the School-Based Promotion of Social Competence. Curriculum Content for Ehancing Social and Emotional Functioning. Adressing Barriers to Learning, 2, 1-2
  • Greenberg, L. (2015). Terapia skoncentrowana na emocjach, Harmonia Universalis, Gdańsk.
  • Jasielska, A. (2015). Analiza wpływu stereotypu płci w obszarze emocji na edukację emocjonalną. Forum Oświatowe, 40
  • Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M., van IJzendoorn, M. (2015). Manual VIPP-SD. Video -feedback Intervention to promote Positive parenting and Sensitive Discipline. Leiden: Centre for Child and Family Studies, Leiden University
  • Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M., van IJzendoorn, M. (2007). Promoting positive parenting. An attachment – based intervention. New York – London: Lawrence Enbaun Associates
  • Kielar-Turska, M. (2012). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (ss. 202-233). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Kopeć, D., Kubiak, H. (2018). Metoda Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) w pracy terapeutycznej z rodzicami dzieci z grupy ryzyka rozwojowego [The method of Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) in therapeutic work with parents of children in the development risk group]. Studia Edukacyjne, 49
  • Kornas-Biela, D. (2012). Okres prenatalny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (ss. 147-171). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Kubiak, H. Sytuacja dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi – w druku
  • Lavelli, M., Carra, C., Germano, R. (2019). Culture-Specific Development of Early Mother – Infant Emotional Co-Regulation: Italian, Cameroonian, and West African Immigrant Dyads. Developmental Psychology, 55 (9), 1850-1867.
  • Matejczuk, J. (2014). Opieka i wychowanie. Wiek przedszkolny. W: A. Brzezińska (red.), Nie- zbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
  • Mazur, J., Małkowska-Szkutnik, A. (red.) (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka
  • Mesman, J., Stolk, M.N., van Zeij, J., Alink, L.R.A., Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M.J., van IJzendoorn, M., Koot, H.M. (2008). Extending the video-feedback intervention to sensitive discipline. Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline. The early prevention of antisocial behaviour. W: F. Juffer, M.J. Bakermans-Kranenburg, M. van IJzendoorn (red.), Promoting positive parenting. An attacment – based intervention. New York – London: Lawrence Enbaun Associates
  • Miller, A., Rathus, J., Linehan, M. (2011). Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Namysłowska, I. (2011). Transformacja rodziny – przejawy i implikacje dla psychoterapii. Psychoterapia, 1 (156), 5-11
  • Namysłowska, I. (2013). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość. Postępy Nauk Medycznych, 1, 4-9
  • Oleszkiewicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Panskepp, J. (1998). Affective Neuroscience: The Foundations of Human and Animal Emotions. Oxford: Oxford University Press
  • Pennebaker, J., Smyth, J. (2018). Terapia przez pisanie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Reupert, A., Maybery, D. (2007). Families Affected by Parental Mental Illness: A Multiperspective Account of Issues and Interventions. American Journal of Orthopsychiatry, 2997, 77 (3), 362-369
  • Saarni, C. (1998). Emotional competence: how emotions and relationships become integrated. Nebraska Symposium on Motivation, 36, 115-82
  • Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Shanker, S., Barker, T. (2016). Metoda regulacji Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Mamania
  • Siegel, D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Silk, J. (2019). Context and Dynamics: The New Frontier for Developmental Research on Emotion Regulation. Developmental Psychology, 55 (9), 2009-2014
  • Snel, E. (2016). Uważność i spokój żabki. Warszawa: Wydawnictwo CoJaNaTo
  • Trevarthen, C. (2007). Postawy intersubiektywności: rozwój rozumienia innych ludzi i rozumienia kooperacyjnego u małych dzieci. W: B. Bokus, G. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka (ss. 101-123). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  • Viddal, K., Berg-Nielsen, T., Belsky, J., Wichstrøm, L., Lars, L. (2017). Change in Attachment Predicts Change in Emotion Regulation Particularly Among 5-HTTLPR Short-Allele Homo- zygotes. Developmental Psychology, 53 (7), 1316-1329.
  • Wygotski, L. (1972). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
50447192

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_se_2022_67_2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.